TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER

Praktisk information om resor till Zambia, Victoria Falls

Praktisk information om resor till Zambia, Victoria Falls
Praktisk information om resor till Zambia, Victoria Falls

Praktisk information om resor till Zambia, Victoria Falls

KLIMAT
Bästa restid

Victoriafallen ligger på gränsen mellan Zambia och Zimbabwe. Området kring vattenfallet ligger i ett subtropiskt klimat med två säsonger: torrperioden och regnperioden.

Torrperioden varar ungefär från april till mitten av november. Säsongen bjuder på milda temperaturer, medan både himlen och luften är frisk och klar. Årets svalaste period är från maj till augusti, då i synnerhet nätterna kan kännas lite kyliga. Dessutom regnar det i stort sett inte alls mellan juni och augusti. Från september till november är det varmt med en vanligtvis låg luftfuktighet.

Regnperioden varar ungefär från mitten av november till mars. Det faller förhållandevis små mängder nederbörd, men när det regnar är det oftast i kraftiga skurar eller åskväder. Det finns en liten risk för att det kan förekomma översvämningar orsakade av regnet.

Nedan kan du se hur vattenfallets styrka utvecklar sig under årets gång samt väderstatistik med temperaturer och nederbörd vid Victoriafallen.

Månad VATTENFALLETS STYRKA
JAN Långsamt
FEB Vattenstyrkan ökar
MAR God
APR Perfekt
MAJ Högst
JUN Högst
JUL God
AUG Normalt
SEP Vatterstyrkan minskar
OKT Medium
NOV Långsamt
DEC Långsamt
Vejrstatistik for Livingstone: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 30 30 30 30 28 26 26 28 33 34 33 30
Genomsnittlig min. temperatur 19 19 18 15 10 7 6 9 14 18 19 19
Nederbörd i mm 174 141 80 24 6 1 0 1 2 25 70 169
VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA
Pass och visum

Du ska naturligtvis ha med dig ditt pass på resan.

Vid inresa till Zambia ska ditt pass vara giltigt i 6 månader efter hemresan.
Dessutom ska du ha en returbiljett hem eller en biljett vidare till ett annat land.

Som svensk medborgare får du visum vid ankomsten till Zambia. Det är en procedur som sker på flygplatsen samtidigt som du visar upp ditt pass. Tullaren fyllar i formuläret och det går förhållandevis snabbt.

För att ge dig den bästa möjliga resplanen händer det att vi ibland bokar flyg till staden Victoria Falls i Zimbabwe istället för Livingstone i Zambia. Då måste du vara medveten om att du ska ha visum till Zimbabwe. Detta köps vid ankomsten till Zimbabwe och kostar 30 USD.

Om du landar på Victoria Falls internationella flygplats kan det löna sig att köpa ett KAZA Univisa (även detta köps vid ankomsten). Det kostar 50 USD och ger dig tillåtelse att fritt korsa gränsen mellan Zambia och Zimbabwe i upp till 30 dagar. Många vill gärna se Victoriafallen från båda sidor, vilket är möjligt med ett KAZA Univisa.

Visumreglerna är tillgängliga på utrikesdepartementets webbplats.

Resedokument

Innan avresa skickas några resedokument med viktig information till dig som vi rekommenderar att du skriver ut och tar med dig på resan. Du får bland annat ditt reseprogram samt telefonnummer till våra lokala samarbetspartner på resmålet så att du har möjlighet att komma i kontakt med dem vid behov.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

 

Det finns i dagsläget inget krav på covid-19-vaccination för att resa in i Zambia. Dessa regler kan dock ändras med kort varsel. Det är ditt eget ansvar att undersöka dessa regler innan avresa.

Observera att det kan finnas särskilda covid-19-krav på de flygplatser där du mellanlandar på väg till och från Zambia. Det är ditt eget ansvar att undersöka detta innan avresa.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd. På vår sida om försäkring kan du få all information du behöver.

Klicka här för att gå till vår sida om försäkring.

FÖRE RESAN
Valuta, prisnivå och dricks

Den lokala valutan i Zambia heter kwacha (ZMW), klicka här.

Vi rekommenderar att du använder betalkort eftersom de kan användas överallt. Föredrar du kontanter kan USD användas praktiskt taget överallt.

Det är ofta möjligt att växla från USD till ZMW på hotellen samt i uttagsautomater (ATM), där man kan ta ut ZMW. Hotellen accepterar betalning i brittiska pund, sydafrikanske rand och euro, men föredrar USD eller kreditkort (VISA, Mastercard och AmEx).

 

Dricks

I allmänhet inkluderas en avgift på 10 procent i priset på restauranger och hotell. Därför förväntas man normalt inte ge dricks i Zambia. Om du under din vistelse har fått ett extra bra bemötande och vill visa uppskattning för det går det bra att ge dricks. Både USD och ZMW accepteras.

Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Det är 230 volt och man använder kontakter med tre stift med ett annat format än våra – kom ihåg att ta med en adapter.

I hotellbeskrivningarna på vår webbplats kan du se om det finns wifi på hotellen. Var uppmärksam på att uppkopplingen kan vara osäker.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

Vi rekommenderar att du packar tunna och ljusa kläder till safariutflykterna och undviker klara färger. Ta med långbyxor och långärmade skjortor som skyddar mot mygg efter solnedgången och vid behov mot solen under dagarna. Undvik att gå barfota på kvällen på grund av mygg.

Kom ihåg en liten ficklampa och extra batterier då strömmen periodvis kan försvinna.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN
Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Om du flyger inrikes i Zambia, ska du vara uppmärksam på att det endast är tillåtet att ta med 15-20 kg i den incheckade resväskan och fem kg i ditt handbagage. Observera att det oftast inte är tillåtet att ta med en kabinväska på hjul som handbagage eftersom flygplanen inte har plats för bagage ovanför sätena.

Om du flyger via O.R. Tambo flygplats i Johannesburg ska du vara uppmärksam på att incheckat bagage måste ha minst en flat sida och inte får ha några långa lösa remmar (t.ex. en ryggsäck). Om du reser med exempelvis en rund sportväska eller en ryggsäck med långa remmar måste du använda en bagageinplastningstjänst på flygplatsen innan du får checka in ditt bagage.

Om du ska flyga vidare från Johannesburg till ett annat resmål i Sydafrika eller i södra Afrika, vill vi uppmärksamma dig på att du i Johannesburg kan behöva hämta ditt bagage på bagagebandet, gå genom tullen med det och checka in det igen i inrikes- eller utrikesterminalen, beroende på din slutdestination.

När du checkar in kan du fråga flygbolagets personal om ditt bagage kan checkas in hela vägen till din slutdestination.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

 

PÅ RESMÅLET
Immigration och tull

Immigration:

Vid ankomst till ditt slutliga resmål ska du passera landets immigration. Du får visum vid inresan och behöver eventuellt visa upp din returbiljett Här kontrolleras ditt pass och eventuellt visum eller andra inresedokument. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe. På några platser tas det bilder av dig och dina fingeravtryck registreras.

 

Tull:
När du har hämtat ditt bagage ska du passera tullen. Har du inget att förtulla kan du gå igenom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går igenom ”Declare”.

Kom ihåg att det är ditt eget ansvar att undersöka landets tullregler.

Ankomst

När du kommer ut i ankomsthallen på flygplatsen välkomnas du av en guide/chaufför med en TourCompass-skylt med ditt namn som ser till att du kommer fram till ditt hotell.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Restyp och transport

I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN
Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Afrika
Elisabeth Simonnæs

Elisabeth är vår Afrikaspecialist och har över 10 års erfarenhet av resor i Afrika.

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14