Bästa restid
Victoriafallen ligger på gränsen mellan Zambia och Zimbabwe. Området kring vattenfallet ligger i ett subtropiskt klimat med två säsonger: torrsäsong och regnsäsong.
Du kan läsa mer på vår blogg om när det är bäst att åka till Victoriafallen.
Torrsäsong varar ungefär från april till mitten av november. Säsongen bjuder på milda temperaturer, medan både himlen och luften är frisk och klar. Årets svalaste period är från maj till augusti, då i synnerhet nätterna kan kännas lite kyliga. Dessutom regnar det i stort sett inte alls mellan juni och augusti. Från september till november är det varmt med en vanligtvis låg luftfuktighet.
Regnsäsong varar ungefär från mitten av november till mars. Det faller förhållandevis små mängder nederbörd, men när det regnar är det oftast i kraftiga skurar eller åskväder. Det finns en liten risk för att det kan förekomma översvämningar orsakade av regnet.
Nedan kan du se hur vattenfallets styrka utvecklar sig under årets gång samt väderstatistik med temperaturer och nederbörd vid Victoriafallen.
Månad | VATTENFALLETS STYRKA |
JAN | Långsamt |
FEB | Vattenstyrkan ökar |
MAR | God |
APR | Perfekt |
MAJ | Högst |
JUN | Högst |
JUL | God |
AUG | Normalt |
SEP | Vatterstyrkan minskar |
OKT | Medium |
NOV | Långsamt |
DEC | Långsamt |
Vejrstatistik for Livingstone: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 30 | 30 | 30 | 30 | 28 | 26 | 26 | 28 | 33 | 34 | 33 | 30 |
Genomsnittlig min. temperatur | 19 | 19 | 18 | 15 | 10 | 7 | 6 | 9 | 14 | 18 | 19 | 19 |
Nederbörd i mm | 174 | 141 | 80 | 24 | 6 | 1 | 0 | 1 | 2 | 25 | 70 | 169 |
Pass och visum
Du ska naturligtvis ha med dig ditt pass på resan.
Vid inresa till Zambia ska ditt pass vara giltigt i 6 månader efter hemresan.
Dessutom ska du ha en returbiljett hem eller en biljett vidare till ett annat land.
Som svensk medborgare får du visum vid ankomsten till Zambia. Det är en procedur som sker på flygplatsen samtidigt som du visar upp ditt pass. Tullaren fyllar i formuläret och det går förhållandevis snabbt.
För att ge dig den bästa möjliga resplanen händer det att vi ibland bokar flyg till staden Victoria Falls i Zimbabwe istället för Livingstone i Zambia. Då måste du vara medveten om att du ska ha visum till Zimbabwe. Detta köps vid ankomsten till Zimbabwe och kostar 30 USD.
Om du landar på Victoria Falls internationella flygplats kan det löna sig att köpa ett KAZA Univisa (även detta köps vid ankomsten). Det kostar 50 USD och ger dig tillåtelse att fritt korsa gränsen mellan Zambia och Zimbabwe i upp till 30 dagar. Många vill gärna se Victoriafallen från båda sidor, vilket är möjligt med ett KAZA Univisa.
Visumreglerna är tillgängliga på utrikesdepartementets webbplats.
Resedokument
Innan avresa kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala samarbetspartners.
Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.
Vaccinationer
Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din vårdcentral eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.
Observera reglerna som gäller för gula febern – särskilt om du reser via ett annat land, där gula febern förekommer. Vissa länder har krav på bevis på vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.
Resevillkor
Läs gärna igenom våra generella resevillkor noggrant, då de är en del av avtalsvillkoren för resor köpta på TourCompass. Alla resor som köps hos oss omfattas av lagen om paketresor.
Klicka här för att läsa våra resevillkor.
Reseförsäkringar
Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ger dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd. På vår sida om försäkring hittar du all information du behöver.
Klicka här för att gå till vår sida om försäkring.
Valuta, prisnivå och dricks
Den lokala valutan i Zambia heter kwacha (ZMW), klicka här.
Vi rekommenderar att du använder betalkort eftersom de kan användas överallt. Föredrar du kontanter kan USD användas praktiskt taget överallt.
Det är ofta möjligt att växla från USD till ZMW på hotellen samt i uttagsautomater (ATM), där man kan ta ut ZMW. Hotellen accepterar betalning i brittiska pund, sydafrikanske rand och euro, men föredrar USD eller kreditkort (VISA, Mastercard och AmEx).
Dricks
I allmänhet inkluderas en avgift på 10 procent i priset på restauranger och hotell. Därför förväntas man normalt inte ge dricks i Zambia. Om du under din vistelse har fått ett extra bra bemötande och vill visa uppskattning för det går det bra att ge dricks. Både USD och ZMW accepteras.
Mat och allergier
På de flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, allergener eller särskilda matpreferenser, men då är det viktigt att du informerar oss om detta när du bokar resan.
Telefoni, wifi och elektricitet
Det är 230 volt och man använder kontakter med tre stift med ett annat format än våra – kom ihåg att ta med en adapter.
I hotellbeskrivningarna på vår webbplats kan du se om det finns wifi på hotellen. Var uppmärksam på att uppkopplingen kan vara osäker.
Läs mer om hur du kommer online när du reser, på vår blogg här.
Packlista
Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.
Vi rekommenderar att du packar tunna och ljusa kläder till safariutflykterna och undviker klara färger. Ta med långbyxor och långärmade skjortor som skyddar mot mygg efter solnedgången och vid behov mot solen under dagarna. Undvik att gå barfota på kvällen på grund av mygg.
Kom ihåg en liten ficklampa och extra batterier då strömmen periodvis kan försvinna.
Införande av växtprodukter till EU
Det är inte tillåtet för resenärer att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter till länder utanför EU utan att dessa är försedd med ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.
Du kan läsa mer om reglerna här.
Resande med nedsatt rörlighet
Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är anpassade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.
Flygbiljetter
De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).
Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn för eventuella stavfel, då ditt namn på bokningen måste vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så snart som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.
Platsreservation
Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation via flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag tar betalt för en platsreservation.
Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från det att du bokar resan till 48 timmar innan avgång.
Vi ber dig även att uppmärksamma att flygbolaget har kontroll över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats vid incheckning.
Incheckning
Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.
Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.
Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.
På flygplatsen
Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.
Bagage
Vi använder flera olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage finns på flygbolagets webbplats eller i deras app.
Om inrikesflyg är en del av ditt program, observera att din tillåtna bagagevikt kan skilja sig från den för utrikesflyget. Det går alltid att köpa till extra bagagevikt lokalt.
Observera att det inte är tillåtet att ta med väskor med hårt fodral för incheckning på inrikesflyg. Väskan ska vara tillverkad av ett mjukt material som gör att den är lättare att stuva. Du får inte heller ta med rullväskor som handbagage på inrikesflygningar.
Om du flyger via O.R. Tambo flygplats i Johannesburg ska du vara uppmärksam på att incheckat bagage måste ha minst en flat sida och inte får ha några långa lösa remmar (t.ex. en ryggsäck). Om du reser med exempelvis en rund sportväska eller en ryggsäck med långa remmar måste du använda en bagageinplastningstjänst på flygplatsen innan du får checka in ditt bagage.
Om du ska flyga vidare från Johannesburg till ett annat resmål i Sydafrika eller i södra Afrika, vill vi uppmärksamma dig på att du i Johannesburg kan behöva hämta ditt bagage på bagagebandet, gå genom tullen med det och checka in det igen i inrikes- eller utrikesterminalen, beroende på din slutdestination.
När du checkar in kan du fråga flygbolagets personal om ditt bagage kan checkas in hela vägen till din slutdestination.
Försenat bagage
Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.
Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).
Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.
I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.
Försenade eller inställda flyg
Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa, kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.
Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning om det skulle bli nödvändigt.
Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.
Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har anlänt till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.
Immigration och tull
Immigration:
När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt om adressen till ditt övernattningsställe.
Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att deklarera går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att deklarera är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.
Ankomst
När du kommer ut i ankomsthallen på flygplatsen välkomnas du av en guide/chaufför med en TourCompass-skylt med ditt namn, som ser till att du kommer fram till ditt hotell.
Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.
In- och utcheckning på hotell
Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.
När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.
Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.
Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.
Restyp och transport
I händelse av oförutsedda händelser, som dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.
Behöver du hjälp längs vägen?
Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt, så att du alltid kan komma i kontakt med oss om något oförutsett skulle uppstå längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och journummer till vår samarbetspartner på resmålet. I vissa fall kan det vara enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad, på grund av tidsskillnader.
Ris och ros/kontakt
Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra från dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.