Bästa restid
Eftersom Mombasa är en kuststad karaktäriseras den av ett platt landskap. Staden Mombasa ligger centralt på Mombasa Island, som sträcker sig hela vägen in till fastlandet. De två bukterna, Port Reitz i söder och Tudor Creek i norr skiljer ön från fastlandet.
Både Mombasa och Diani Beach, söder om Mombasa, har ett varmt, tropiskt klimat och mängden nederbörd beror på årstiden. De regnigaste månaderna är april och maj, medan det i januari och februari regnar minimalt.
Väderstatistik |
JAN
|
FEB
|
MAR
|
APR
|
MAI
|
JUN
|
JUL
|
AUG
|
SEP
|
OKT
|
NOV
|
DES
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nederbörd (mm)
|
34
|
14
|
56
|
154
|
236
|
88
|
72
|
68
|
67
|
103
|
105
|
76
|
Nederbörd dagar
|
3
|
1
|
5
|
10
|
14
|
10
|
10
|
8
|
9
|
9
|
8
|
7
|
Dagtemp.
|
33
|
34
|
34
|
33
|
31
|
29
|
29
|
29
|
30
|
31
|
32
|
33
|
Nattemp.
|
22
|
23
|
23
|
23
|
22
|
20
|
19
|
19
|
20
|
21
|
22
|
22
|
Solskenstimmar
|
270
|
255
|
270
|
225
|
205
|
207
|
211
|
245
|
246
|
273
|
264
|
260
|
Pass och visum
Du ska naturligtvis ha med dig ditt pass på resan. Passet ska vara giltigt i minst 6 månader efter inresa i Kenya och måste innehålla minst en tom sida.
Det krävs inget visum vid resor till Kenya.
Du måste dock ansöka om ett elektroniskt godkännande (eTA) för att få tillstånd att resa till Kenya. Ansök om detta här: https://www.etakenya.go.ke/.
Priset för eTA är 35 USD och betalas med kreditkort.
Alla resande ska ansöka om eTA, även barn. Om ni reser som en familj med barn under 18 år kan det vara en fördel att ansöka om eTA som familj eftersom ni då bara behöver fylla i en eTA för hela familjen.
Du måste ansöka senast tre dagar före avresa och kan ansöka tidigast tre månader före avresa. Räkna med att det tar cirka tre arbetsdagar innan du får ett svar på din ansökan.
Följande information är obligatorisk för att ansöka om eTA:
- Giltigt pass
- Passfoto eller selfie i stil med passfoto
- Kontaktuppgifter
- Reseuppgifter: flightnummer, resedatum och resplan
- Intyg om vaccination mot gula febern, om nödvändigt
- Kreditkort
Du mottar godkännandet via e-post och ska skriva ut och ta med det och visa upp det tillsammans med ditt pass vid ankomsten till Kenya.
Har du problem eller frågor om eTA hänvisar vi till denna e-postadress: support@etakenya.go.ke eller till Kenyas ambassad i Stockholm.
Visumreglerna är tillgängliga på utrikesdepartementets webbplats.
Har du beställt en resa till Kenya med solsemester på Zanzibar (Tanzania), ska du som svensk medborgare ha visum till Tanzania. Vi hänvisar till vår sida med praktisk information om Tanzania för detaljer om hur du ansöker om visum till Tanzania.
Resedokument
Innan avresa kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala samarbetspartners.
Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.
Vaccinationer
Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din vårdcentral eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.
Observera reglerna som gäller för gula febern – särskilt om du reser via ett annat land, där gula febern förekommer. Vissa länder har krav på bevis på vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.
Resevillkor
Läs gärna igenom våra generella resevillkor noggrant, då de är en del av avtalsvillkoren för resor köpta på TourCompass. Alla resor som köps hos oss omfattas av lagen om paketresor.
Klicka här för att läsa våra resevillkor.
Reseförsäkringar
Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ger dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd. På vår sida om försäkring hittar du all information du behöver.
Klicka här för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.
Valuta, prisnivå och dricks
Den lokala valutan i Kenya heter kenyansk shilling (KES), klicka här.
Vi rekommenderar att du växlar till shilling på flygplatsen eller tar ut kontanter i en uttagsautomat när du anländer till Kenya.
Det är också möjligt att betala med amerikanska dollar (vanligast), euro och brittiska pund i Kenya. Säkerställ att dina dollarsedlar är nya (daterade efter 2009) och att de är ”fina” (inte alltför skrynkliga). Annars riskerar du att de avvisas av butiken/hotellet.
Se till att ha med dig ett mindre belopp (1–5 dollarssedlar) i kontanter. Du kan också hämta ut pengar med Visa och Mastercard i uttagsautomaterna samt betala med korten på vissa platser.
Dricks
I Kenya är det brukligt att ge guider, servitörer och annan servicepersonal dricks.
Därför förväntas dricks, men det är givetvis upp till dig hur mycket du vill ge.
Lämna dricks personligen och ha alltid lite kontanter i fickan.
Som en tumregel kan du utgå från följande:
- 10–15 USD per person och dag till guiden
- 2 USD för bagage som dörrvakten bär åt dig
- 10 % på barer och restauranger
- 2 USD per dag till städpersonalen
Vi rekommenderar att du ger dricks till din guide/chaufför vid slutet av din resa, helst i ett förseglat kuvert.
Mat och allergier
På de flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, allergener eller särskilda matpreferenser, men då är det viktigt att du informerar oss om detta när du bokar resan.
Telefoni, wifi och elektricitet
Det är 240 volt och man använder kontakter med tre stift med ett annat format än våra – kom ihåg att ta med en adapter.
I hotellbeskrivningarna på vår webbplats kan du se om det finns wifi på hotellen. Var uppmärksam på att uppkopplingen kan vara osäker.
Läs mer om hur du kommer online när du reser, på vår blogg här.
Packlista
Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.
Vi rekommenderar att du packar dina saker i mjuka väskor när du ska på en safariresa. Det är lättare att packa safaribilarna med mjuka väskor än med resväskor. Hårda resväskor är särskilt svåra att få plats med i safaribilen. Undvik därför så långt som möjligt att använda resväskor med hårda kanter.
Kom gärna ihåg långbyxor och tunna blusar med långa, lösa ärmar som skydd mot eventuella mygg på kvällen.
De flesta rum har myggnät eller sprayas med myggspray vid solnedgången, men det är en bra idé att även ta med myggspray och klådstillande kräm hemifrån.
Observera att all användning, import och produktion av plastpåsar för livsmedelsindustrin är förbjudet i Mombasa. Därför rekommenderar vi att du inte använder plastpåsar när du packar ditt bagage. Använd istället tygpåsar eller påsar som tillverkats av annat material än plast.
Införande av växtprodukter till EU
Det är inte tillåtet för resenärer att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter till länder utanför EU utan att dessa är försedd med ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.
Du kan läsa mer om reglerna här.
Resande med nedsatt rörlighet
Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är anpassade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.
Flygbiljetter
De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).
Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn för eventuella stavfel, då ditt namn på bokningen måste vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så snart som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.
Platsreservation
Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation via flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag tar betalt för en platsreservation.
Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från det att du bokar resan till 48 timmar innan avgång.
Vi ber dig även att uppmärksamma att flygbolaget har kontroll över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats vid incheckning.
Incheckning
Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.
Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.
Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.
På flygplatsen
Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.
Bagage
Vi använder flera olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage finns på flygbolagets webbplats eller i deras app.
Om inrikesflyg är en del av ditt program, observera att din tillåtna bagagevikt kan skilja sig från den för utrikesflyget. Det går alltid att köpa till extra bagagevikt lokalt.
Observera att det inte är tillåtet att ta med väskor med hårt fodral för incheckning på inrikesflyg. Väskan ska vara tillverkad av ett mjukt material som gör att den är lättare att stuva. Du får inte heller ta med rullväskor som handbagage på inrikesflygningar.
Om du till exempel bär med dig handbagage synligt i plastpåsar vid ankomsten till Kenya kommer du bli ombedd att lämna ifrån dig dem. Det innefattar även plastpåsar från till exempel Taxfree.
Försenat bagage
Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.
Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).
Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.
I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.
Försenade eller inställda flyg
Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa, kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.
Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning om det skulle bli nödvändigt.
Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.
Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har anlänt till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.
Immigration och tull
Immigration:
När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt om adressen till ditt övernattningsställe.
Om Mombasa är ditt första resmål i Kenya ska du fylla i in- och utreseformulär – kom ihåg pennan. Under punkten där du ska fylla i en adress i Mombasa ska du ange namnet på det första hotellet/den första lodgen du ska övernatta på.
Innan du lämnar flygplatsen ska allt bagage skannas – även handbagaget. Detta är en helt normal procedur i Mombasa.
Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att deklarera går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att deklarera är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.
Ankomst
När du kommer ut i ankomsthallen på flygplatsen välkomnas du av en guide/chaufför med en TourCompass-skylt med ditt namn, som ser till att du kommer fram till ditt hotell.
Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.
In- och utcheckning på hotell
Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.
När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.
Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.
Vid avresa är utcheckningstiden normalt kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.
Restyp och transport
I händelse av oförutsedda händelser, som dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.
Behöver du hjälp längs vägen?
Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt, så att du alltid kan komma i kontakt med oss om något oförutsett skulle uppstå längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och journummer till vår samarbetspartner på resmålet. I vissa fall kan det vara enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad, på grund av tidsskillnader.
Ris och ros/kontakt
Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra från dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.