TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER

Praktisk information om Australien

Praktisk information om Australien
Praktisk information om Australien

Praktisk information om Australien

Klimat
Bästa tiden att resa

Det är möjligt att resa till Australien året runt.

Australien är ett stort land och klimatet varierar stort i de åtta staterna och territorierna. Det finns fyra årstider i större delen av landet samt en regnperiod och en torrperiod i det tropiska norr.

Australien ligger på det södra halvklotet och har omvända årstider i förhållande till Europa. Det vill säga att när vi har sommar så har Australien vinter, når vi har höst så har Australien vår osv.

De flesta besöker Australien under våra vintermånader för att kunna njuta av den härliga sommaren på den andra sidan av jorden. Australierna själva har semester i december och januari så det kommer att vara livligare i denna period. Om du planerar att resa under denna period, rekommenderar vi att du bokar resan i god tid.

Läs mer om när det är bäst att besöka Australien här.

Här kan du se genomsnittstemperaturer och nederbörd i utvalda australiska städer:

Väderstatistik för Sydney: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 26 26 25 23 20 17 17 18 21 23 24 26
Genomsnittlig min. temperatur 19 19 18 14 11 9 7 8 10 13 15 18
Genomsnittlig nederbörd i mm. 94 113 115 106 101 120 69 77 61 72 81 74
Genomsnittligt antal dagar med regn 11 11 12 11 11 11 9 9 9 11 11 11

 

Väderstatistik för Melbourne: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 26 26 24 20 17 14 13 15 21 23 24 24
Genomsnittlig min. temperatur 14 15 13 11 9 7 6 7 10 13 15 13
Genomsnittlig nederbörd i mm. 48 48 50 58 56 49 48 50 61 72 81 59
Genomsnittligt antal dagar med regn 8 8 9 12 15 15 16 16 15 14 12 11

 

Väderstatistik för Adelaide: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 29 29 26 22 19 16 15 16 18 21 24 27
Genomsnittlig min. temperatur 17 17 15 13 10 9 8 8 9 13 13 15
Genomsnittlig nederbörd i mm. 20 21 24 44 68 72 67 62 51 45 31 26
Genomsnittligt antal dagar med regn 4 4 6 9 13 15 16 16 13 11 8 6

 

Väderstatistik för Brisbane: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 29 29 28 26 24 21 21 22 24 26 27 29
Genomsnittlig min. temperatur 21 21 20 17 14 11 10 10 13 16 18 20
Genomsnittlig nederbörd i mm. 158 172 139 90 99 71 63 43 35 94 97 126
Genomsnittligt antal dagar med regn 13 14 14 11 11 8 7 7 7 10 10 12

 

Väderstatistik för Cairns: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 31 31 30 29 27 26 25 26 28 29 30 31
Genomsnittlig min. temperatur 23 23 22 21 19 17 16 17 18 20 22 23
Genomsnittlig nederbörd i mm. 390 448 424 196 90 45 28 27 33 43 93 108
Genomsnittligt antal dagar med regn 18 19 19 17 13 9 9 8 7 8 10 13

 

Väderstatistik för Darwin: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 32 31 32 33 32 31 31 31 33 33 33 33
Genomsnittlig min. temperatur 25 25 25 24 22 20 19 20 23 25 25 25
Genomsnittlig nederbörd i mm. 426 376 318 102 21 2 1 5 16 70 140 252
Genomsnittligt antal dagar med regn 21 20 20 9 2 1 1 1 2 7 12 17

 

Väderstatistik för Alice Springs (Red Centre): JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 36 35 32 28 23 20 19 22 27 30 33 35
Genomsnittlig min. temperatur 21 20 17 12 8 5 3 6 10 14 14 17
Genomsnittlig nederbörd i mm. 39 44 32 16 19 14 15 9 9 22 29 38
Genomsnittligt antal dagar med regn  5 5 3 2 3 3 3 2 2 5 6 6

 

VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA
Pass och visum

Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt pass och ett turistvisum (Evisitor) för att komma in i Australien. Det är ditt eget ansvar att söka detta visum i god tid innan ankomst till Australien.

Det gör du via denna länk: https://online.immi.gov.au/lusc/login. Du måste först skapa ett konto och därefter kan du ansöka om visum. Det är gratis att ansöka om visum. Behandlingstiden är normalt 1–3 veckor, men vi rekommenderar att du startar din ansökan ett par månader innan ankomst. Ditt visum är giltigt i 1 år från godkännande för vistelse i Australien i upp till 3 månader åt gången.
Du ska ta med en kopia av ditt godkända turistvisum under hela din resa.

Du hittar en detaljerad genomgång av visumprocessen här.

Visumreglerna kan ändras med kort varsel och vi rekommenderar att du håller dig uppdaterad på den australiska regeringens webbplats.

Du kan också hitta praktisk information på Utrikesdepartementets webbplats.

Är du inte svensk medborgare är det viktigt att du kontaktar den australsiska ambassaden i Sverige och undersöker visumreglerna för din nationalitet.

Om du har hälsoproblem eller tidigare har varit straffad kan du få problem med att få ditt visum godkänt. Då rekommenderar vi att du kontaktar en professionell visumservicebyrå, som mot betalning kan hjälpa och vägleda dig om hur du fyller i ansökan korrekt.

Om du är osäker på om ditt visum kommer att godkännas rekommenderar vi att du säkerställer godkännande innan du bokar flygbiljetter.

OBS! Det är ditt eget ansvar att undersöka om du behöver ett visum på flygplatser där du mellanlandar längs vägen.

Resedokument

Före avresa skickas en resplan till dig med din flyginformation och telefonnummer till vår lokala samarbetspartner på resmålet, ifall det skulle dyka upp frågor under resan.

Du får dessutom ett slutligt program och en voucher för dina förskottsbetalda upplevelser.
På vouchern står det viktig information om startplats och tidpunkt för dina utflykter och transfers. I Australien kan upphämtnings-/startplats vara en annan plats än ditt hotell.
Läs vouchern noggrant och möt upp på de angivna mötesplatserna till de angivna tiderna. Ta med program och voucher på resan så att dina guider har möjlighet att hjälpa dig längs vägen.

Normalt ingår alla entréer till de nationalparker du besöker på din resa i utflyktspriset. Detta är dock inte möjligt på några nationalparker – bland annat Litchfield nationalpark i Northern Territory – och då måste du själv beställa och betala ditt nationalparkspass online. I din voucher står det tydligt beskrivet var du köper ditt nationalparkspass. Vi rekommenderar att du gör det innan ankomst till Australien. Kom ihåg att ta med ditt kvitto på nationalparkspasset på resan.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi råder dig till att kontakta en läkare, eller en vaccinationscentral. Du kan läsa mera om reglerna för resevaccin på 1177 Vårdguiden.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där  gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

 

Covid-19

Det finns i dagsläget inget krav på covid-19-vaccination för att resa in i Australien. Dessa regler kan dock ändras med kort varsel. Det är ditt eget ansvar att undersöka dessa regler före avresa.

Observera att det kan finnas särskilda covid-19-krav på de flygplatser där du mellanlandar på väg till och från Australien. Det är ditt eget ansvar att undersöka detta innan avresa.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av ”Lagen om paketresor”.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.

Klicka her för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.

FÖRE RESAN
Valuta, prisnivå och dricks

Valuta:
I Australien heter valutan australiska dollar, AUD. Du hittar den aktuella kursen på australiska dollar här.
Visa och Mastercard kan användas överallt i Australien. Du kan ta ut pengar i banker och uttagsautomater överallt i landet.

Prisnivå:
Få en idé om prisnivån i landet här.

Dricks:
Det är inte obligatoriskt att ge dricks i Australien – inte ens på restauranger och barer. Om du har haft en bra upplevelse med en guide eller fått extra bra service på en restaurang är du välkommen att ge dricks, men det är helt frivilligt.

Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Telefon och wifi:

Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta din mobiloperatör och höra vilka tjänster som ingår i ditt mobilabonnemang samt vilka priser som gäller för dig på olika resmål.

Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder gratis wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp.

Om du gärna vill vara uppkopplad hela tiden är den billigaste lösningen att du köper ett lokalt SIM-kort inkl. data vid ankomsten till Australien.

Elektricitet:

I Australien har de 240–250 volt växelström. Det är viktigt att du tar med en adapter, då de australiska stickkontakterna har tre smala piggar (två sneda och en rak).

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN
Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål så kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller via flygbolagets app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om eventuella flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Om inrikesflyg ingår i ditt program, ska du vara uppmärksam på att den tillåtna mängden bagage kan vara annorlunda än på ditt utrikesflyg. Det går i regel alltid att köpa till extra bagage lokalt.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet på flygplatsen, förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka din flygresa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET
Immigration och tull

Immigration:
Vid ankomst till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

 

Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

I Australien är det mycket stränga regler för vad som får föras in av exempelvis frukt och färska matvaror. Därför rekommenderar vi att du aldrig tar med dessa saker. Det finns stora soptunnor och skyltar vid ankomsten så att du enkelt kan se vad du får föra in och kasta det som du inte får ta med. Om du är osäker om du har med dig något du inte får föra in, är det bättre att förtulla det så att du inte riskerar böter. Vi rekommenderar att du läser mer om vad som får föras in i Australien här.

För att komma in i Australien ska du ha fyllt i ett ”Passenger Card” (IPC). Detta kort innehåller information om dig och din hälsostatus, och det är också här du ska informera om du har något att förtulla. Du får ditt Passenger Card på flyget innan ankomst till Australien.
Du kan läsa mer om kortet och hur det ska fyllas i här.

Ankomst

Vid ankomst möts du av en guide/chaufför, som står beredd att ta emot dig med en TourCompass-skylt.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår lokala samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Restyp och transport

I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN
Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Oceanien
Pernille Grøngaard Brammer

Pernille är vår Oceanien-specialist och har över 26 års erfarenhet av resor i Oceanien.

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14