TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER
021-372 07 99
Öppet idag kl 10 - 16 | Se öppettider

Praktisk information om Maldiverna

Praktisk information om Maldiverna
Praktisk information om Maldiverna

Praktisk information om Maldiverna

KLIMAT

Bästa restid

Maldiverna ligger nära ekvatorn, sydväst om Sri Lanka och Indien och har därmed ett tropiskt klimat. Det innebär att temperaturen ligger på ca 28–30 grader året runt och vattentemperaturen blir aldrig lägre än 28 grader.

Maldiverna har dock två klimatperioder – en torrperiod och en regnperiod.

Torrperioden varar från december till april och är därmed Maldivernas högsäsong. Under dessa månader är det massor med sol och nästan inga moln. Mängden regn är minimal och luftfuktigheten är därför låg. Havet är lugnt och klart, vilket skapar perfekta förhållanden för dykning och snorkling. Torrperioden beror på den varma och torra Iruvai-monsunen, som blåser in över Maldiverna från nordost.

Regnperioden varar från maj till november. Under denna period är temperaturen fortfarande varm, men himlen är molnigare och man kan uppleva regn dagligen. Den sydvästliga Hulhangu-monsunen blåser in tropiskt regn över ö-gruppen, särskilt över de sydligaste öarna. Man ska dock inte förvänta sig heldagsregn, däremot korta, häftiga regnskurar som ofta följs av sol. På grund av den ökade regnmängden är luftfuktigheten högre under den här perioden.

 

Väderstatistik för Male: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 30 30 31 31 31 31 30 30 30 30 30 30
Genomsnittlig min. temperatur 25 26 26 26 26 26 26 26 25 25 25 25
Nederbörd mm 75 50 73 132 216 172 147 188 243 222 201 232
Genomsnittlig havstemperatur 28 29 29 30 30 29 29 29 29 29 29 28
VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA

Pass och visum

Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass. Passet ska vara giltigt i minst 1 månad från dagen, då du ankommer till Maldiverna.

Som svensk medborgare behöver du visum för att resa in i Maldiverna, vilket ställs ut vid ankomst. Visumet är gratis.

Visumreglerna är tillgängliga på utrikesdepartementets webbplats.

Du ska dessutom fylla i en hälsodeklaration tidigast 96 timmar före ankomst och avresa till och från Maldiverna. Hälsodeklarationen hittar du här.

Resedokument

Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av ”Lagen om paketresor”.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.

Klicka her för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.

FÖRE RESAN

Valuta, prisnivå och dricks

Valutan i Maldiverna heter maldivisk rufiyaa (MVR). Du hittar den aktuella kursen på maldivisk rufiyaa här.

På resorterna anges priserna i USD eller EUR och man kan betala med både Visa och Mastercard. Vi rekommenderar inte att du växlar till den lokala valutan. Observera också att allt du köper under din vistelse kommer att läggas till på din rumsräkning, som du betalar på avresedagen.

Få en idé om prisnivån i Maldiverna här.

I Maldiverna tillkommer en serviceavgift på 10 % på allt du köper – från mat och dryck till utflykter och snorkelutrustning. Det är dock uppskattat om man ger bagagebärare och städpersonal lite dricks. Du kan ge så mycket eller så lite som du vill. Nedan finns vägledande nivåer:

  • Piccolo: 1 USD per väska
  • Städpersonal: 2 USD per dag och rum
  • Resten av resortens anställda: Vill du ge dricks till resten av resortens anställda kan du göra det när du checkar ut, och det är också möjligt att få det draget på ditt kreditkort. De olika resorterna har en gemensam drickskassa så att alla medarbetare får en del av dricksen.

Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Telefon och wifi:

Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta ditt mobilbolag och höra vilka tjänster som ingår i ditt abonnemang samt vilka priser som gäller för dig vid utomlandsresor.

Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp. Du kan även köpa ett lokalt SIM-kort inklusive data vid ankomst.

Elektricitet:

Maldiverna använder 220 volt. Det är viktigt att du tar med en adapter, då de maldiviska kontakterna kan vara både platta och runda med tre stift.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN

Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET

Immigration och tull

Immigration:

När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

 

Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Ankomst

I ankomsthallen på Malé flygplats väntar vår representant med en skylt där ditt namn står. Vår representant följer dig till din transferbåt, som kör dig till resorten.

Detta gäller för Meeru Island:

Om du inte kan hitta vår representant i ankomsthallen går du till receptionsdisk B9.

Resan med transferbåten tar cirka 55 minuter.

Detta gäller för Villa Nautica:

Om du inte kan hitta vår representant i ankomsthallen går du till receptionsdisk E10.

Resan med transferbåten tar cirka 20 minuter.

Detta gäller för Joy Island:

Om du inte kan hitta vår representant i ankomsthallen går du till receptionsdisk C14.

Resan med transferbåten tar cirka 40 minuter.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.

Incheckningstiden är normalt sett kl. 12. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Restyp och transport

Våra resor till Maldiverna är individuella resor.  Transfer sker i internationella grupper. Detsamma gäller om du köper till utflykter på resorten.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN

Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Asien
Sandra Pettersson

Sandra har rest sedan barnsben och älskar att hjälpa andra med att hitta sin drömresa

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14