TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER

Praktisk information om Peru

Praktisk information om Peru
Praktisk information om Peru

Praktisk information om Peru

KLIMAT

Bästa tiden att resa

I motsats till andra ekvatoriella länder har Peru ett inte helt tropiskt klimat. Anderna bidrar till att ge klimatet stor variation. Landet kan stoltsera med tre olika klimatzoner.

Kusten:
Kusten har den torraste öknen med måttliga temperaturer, låg nederbörd och hög fuktighet, bortsett från de varmare och fuktigare nordliga delarna. Här är sommaren (december-april) varm med dagliga temperaturer på upp till 35°.

Anderna:
I de kyliga Anderna är det vanligt med regn om sommaren och temperaturen och fuktigheten minskar i takt med att du kommer upp på höjderna. Regnsäsongen pågår från november till mars och regnet faller ofta i form av korta skyfall.

Amazonas:
Amazonas-djungeln karakteriseras av mycket nederbörd och höga temperaturer, bortsett från i de sydligaste delarna som har kalla vintrar och säsongsbetonad nederbörd. Det är störst sannolikhet för torrväder mellan april och oktober.

De flesta besökare väljer att resa under perioden från april till oktober, som är de torraste och klaraste månaderna att besöka både Anderna och Amazonas.

 

Väderstatistik för Lima:

JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Dagstemp. 26 27 27 25 22 19 18 18 19 20 22 24
Nattemp. 19 19 19 17 16 14 14 14 14 14 15 17
Nederbörd mm 1 0 1 0 2 4 5 6 5 2 1 1

 

Väderstatistik för Cuzco:

JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Dagstemp. 20 21 21 22 21 21 21 21 22 22 23 21
Nattemp. 7 7 7 4 2 1 -1 1 4 6 6    7
Nederbörd mm 163 150 109 51 15 5 5 10 25 66 76 137

 

Väderstatistik för Puerto Maldonado:

JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Dagstemp. 31 31 31 31 30 29 30 32 33 33 32 32
Nattemp. 23 23 23 22 20 19 19 19 21 22 23    23
Nederbörd mm 345 335 275 155 105 60 55 65 100 165 235 280
VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA

Pass och visum

Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass. Passet måste vara giltigt i minst sex (6) månader efter hemresa.

Som svensk medborgare behöver du inget visum till Peru för vistelser kortare än 90 dagar.

OBS! Det är ditt eget ansvar att undersöka om du behöver ett visum på flygplatser där du mellanlandar längs vägen.

Ska du resa via USA gäller följande för svenska medborgare:

Du ska ha ett ESTA-inresetillstånd (Electronic System for Travel Authorization) för att få resa via USA. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och senast 72 timmar före avresa till USA och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för ESTA via denna länk: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Du ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.

Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i två (2) år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt ESTA-inresetillstånd.

Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt ESTA-inresetillstånd.

Observera att du måste ansöka om visum vid den amerikanska ambassaden om du har rest i följande länder:

  • Kuba från 12 januari 2021
  • Nordkorea, Iran, Irak, Sudan, Syrien, Libyen, Somalia eller Yemen från 1 mars 2011

Motsvarande regel gäller om du har dubbelt medborgarskap i dessa länder.

Om du är osäker på hur du fyller i din ESTA-ansökan hittar du svaren på de vanligaste frågorna här: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.

Du kan även ringa till: +1 202 325 80 00

 

Ska du resa via Kanada gäller följande för svenska medborgare:

Du ska ha ett eTA-inresetillstånd (Electronic Travel Authorization) för att få resa via Kanada. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett sådant tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för eTA via denna länk: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.aspDu ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.

Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i fem (5) år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt eTA-inresetillstånd.

Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt eTA-inresetillstånd.

Resedokument

Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.

Vid ankomsten till Peru får du ett välkomstbrev som innehåller en QR-kod. När du skannar denna kod med din telefon får till tillgång till ditt reseprogram med bl. a. viktiga starttider för dina förutbeställda utflykter och transfers. När du har wifi på hotellet är det viktigt att du laddar ner dessa dokument till din telefon så att du alltid har tillgång till dem när du inte har wifi.
Du hittar dessutom spännande information om resmålet, våra samarbetspartners hållbarhetsinitiativ samt en feedback-blankett som säkerställer en hög servicenivå på våra Peru-utflykter.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialistläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan läsa mera om reglerna för resevaccin hër.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

 

Covid-19

Det finns i dagsläget inget krav på covid-19-vaccination för att resa till Peru. Dessa regler kan dock ändras med kort varsel. Det är ditt eget ansvar att undersöka dessa regler före avresa.

Observera att det kan finnas särskilda covid-19-krav på flygplatser där du mellanlandar på väg till och från Peru. Det är ditt eget ansvar att undersöka detta innan avresa.

På vissa ställen kan det finnas krav på munskydd såsom på vårdcentraler och sjukhus. Håll dig uppdaterad om reglerna hos din guide och fråga hotellets personal.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.

Klicka här för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.

FÖRE RESAN

Valuta, prisnivå och dricks

I Peru heter valutan Sol (PEN). Du hittar den aktuella kursen för
soles här. Vi rekommenderar att du tar med både kreditkort och amerikanska dollar (USD) i kontanter.

Kreditkort kan användas på de flesta hotell, restauranger och butiker och det finns massor av uttagsautomater (ATM) i alla större städer och på flygplatser. Ibland tillkommer en avgift vid betalning med kreditkort. Vi rekommenderar att du alltid har lite kontanter med dig, antingen i PEN eller USD.

Du kan växla till amerikanska dollar (USD) på växelkontoren på flygplatserna och i de större städerna. Hotellen erbjuder också ofta växling från dollar till soles, men till en sämre kurs.

 

Få en idé om prisnivån i landet här.

Det är rutin och uppskattat att ge dricks i de latinamerikanska länderna, med det är frivilligt och det är helt upp till dig hur mycket du vill ge.

Guiden nedan är en vägledning:

  • Restauranger: Bör inte utgöra mer än 10 % av notan
  • Guide: ca 5 USD per person och utflykt
  • Chaufför på utflykter: ca 2-3 USD per person och utflykt
  • Städpersonal: 1 USD per rum och natt
  • Piccolo: 1 USD per väska

Dricksen i vår guide anges i USD, men kan även betalas i den lokala valutan på resmålet.

På vandringsturer är det sed att ge dricks åt guiden och ev. till kock och bärare som tack för hjälpen. Nedan kan du se ett vägledande belopp.

Observera att beloppen nedan inte är per deltagare, utan ett totalt belopp för hela gruppen. Vi rekommenderar att gruppen går ihop gällande dricks och lämnar över den tillsammans.

Dricks på 4-dagars vandring på inkaleden:
Efter middagen dag 3 håller kocken och bärarna en liten avskedsceremoni, eftersom de inte går med upp till Machu Picchu nästkommande morgon. Efter denna ceremoni överlämnas dricksen till kock och bärare.

  • 80 soles per bärare. Antalet bärare är olika beroende på gruppens storlek.
  • 100 soles till kocken.
  • 120 soles till guiden. Detta belopp kan överlämnas efter rundvisningen vid Machu Picchu den sista dagen.

Dricks på 4-dagars Salkantay-vandring:
Efter middagen dag 2 har kocken och bärarna en liten avskedsceremoni, eftersom de inte följer med de två sista dagarna av vandringen. Efter denna ceremoni överlämnas dricksen till kock och bärare.

  • 60 soles per bärare. Antalet bärare är olika beroende på gruppens storlek.
  • 80 soles till kocken.
  • 120 soles till guiden. Detta belopp kan överlämnas efter rundvisningen vid Machu Picchu den sista dagen.

Dricks på 2-dagars vandringen på inkaleden:

  • 60 soles till guiden. Detta belopp kan överlämnas efter rundvisningen vid Machu Picchu den sista dagen.

Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Telefon och wifi:

Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta din mobiloperatör och förhöra dig om vilka tjänster som ingår i ditt abonnemang samt vilka priser som gäller för dig på olika resmål.

Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang, rekommenderar vi att du använder gratis wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp.

Om du gärna vill vara uppkopplad hela tiden är den billigaste lösningen att du köper ett lokalt SIM-kort inkl. data vid ankomsten till Peru.

Elektricitet:

Peru har 220 volt. Stickkontakterna kan variera beroende på var i landet du befinner sig. Vi rekommenderar därför att du tar med en multiadapter så att du kan ladda din elektroniska utrustning.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

 

Vandring i Peru:

Ska du delta i en av våra vandringsturer i Peru så kan du ladda ner våra rekommenderade packlistor i PDF-format nedan.
Dagen innan vandringen påbörjas hålls en kort briefing i Cusco, där du kan få svar på alla dina frågor om vandringen och packlistan. Information om tiden för denna briefing får du i Cusco.

På 4-dagarsvandringen på Inkaleden kommer det att finnas bärare som hjälper till att bära campingutrustning, mat och upp till 6 kg av ditt personliga bagage. Du kommer att få utlämnat en väska i Peru som du packar ditt personliga bagage i och som bärs åt dig.

På 4-dagarsvandringen på Salkantayleden kommer det att finnas hästar med de två första dagarna som hjälper till att bära campingutrustning, mat och upp till 6 kg av ditt personliga bagage. Den tredje dagen fraktas ditt bagage ner till tåget, där du får tillbaka det innan du åker den sista sträckan till Aguas Calientes. Du kommer att få utlämnat en väska i Peru som du packar ditt personliga bagage i och som bärs åt dig.

På båda dessa vandringar bär du själv din dagsryggsäck. Vi rekommenderar att du väljer en ryggsäck på upp till cirka 30 liter med midjebälte och regnskydd.

Ladda ner vår PDF-packlista här.

Inga bärare följer med på 2-dagarsvandringen på Inkaleden och du ska själv bära alla dina personliga ägodelar i din dagsryggsäck. Vi rekommenderar att du väljer en ryggsäck på upp till cirka 30 liter med midjebälte och regnskydd.

Ladda ner vår PDF-packlista här.

 

Peru ska dra ner på användningen av engångsplast:

Perus regering har antagit en ny lag om att förbjuda förbrukningen av engångsplast i landet.

Det betyder att engångsplast som plastpåsar, plastflaskor, sugrör m.m. inte längre får tas med in på museer, i nationalparker eller till landets världsarvs-sevärdheter (bland annat Machu Picchu och Amazonas).

Vi rekommenderar därför att du helt undviker att använda plastpåsar. Använd istället tygpåsar eller påsar som tillverkats av annat vattentätt material än plast när du packar ditt bagage hemma. Ta med flaska som kan återanvändas och återfyllas.

 

Observera att på resan till lodgen i Amazonas får varje person ta med sig högst 10 kg bagage. Resten av bagaget kan förvaras i Puerto Maldonado.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU, utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna som rör dina specifika behov.

FLYGRESAN

Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer att tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24-48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast två (2) timmar före avresa. Det är en god idé att gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Om inrikesflyg ingår i ditt program, ska du vara uppmärksam på att den tillåtna bagagevikten kan vara annorlunda än på ditt utrikesflyg. Det går i regel alltid att köpa till extra bagage lokalt.

OBS! Läs om bagage-begränsningar i tåget till och från Machu Picchu under ”Restyp och transport”

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna flygplatsens bagageområde, förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET

Immigration och tull

Immigration:

När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

 

Tull:

När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Ankomst

Vid ankomst möts du av en guide/chaufför, som står beredd att ta emot dig med en TourCompass-skylt.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet automatiskt tillgängligt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Det finns möjlighet att förvara bagage på hotellet i Cusco när du ska uppleva Machu Picchu eller om du ska på en av våra vandringsturer, där du bara får ta med en mindre väska.

Restyp och transport

I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

 

Besök vid inkakomplexet Machu Picchu

Den mest berömda inkaruinen i Peru är utan tvekan Machu Picchu. Ruinkomplexet besöks av många turister varje år (upp till 5 600 om dagen) och därför sker entré i nio grupper på bestämda tidpunkter under dagen för att undvika långa köer och onödig väntetid.

Dagen innan du ska till Machu Picchu, informerar din guide dig om din entrétid. Vi använder oss av morgonentrén kl. 06.00-08.00, såvida det inte är utsålt. Om du har vandrat inkaleden till Machu Picchu, anländer du på morgonen genom Solporten till Machu Picchu-inkakomplexet.

Sedan januari 2019 får du som längst. befinna dig i ruinkomplexet i fyra timmar. Din guidade rundvandring tar ca två timmar, och därefter har du ca två timmar där du kan gå på upptäcktsfärd på egen hand.

Om du ska bestiga Huayna Picchu-berget (tillköpsutflykt), sker det före din rundvandring i Machu Picchu. Om du vill bestiga Huayna Picchu-berget, ska det beställas samtidigt med din resa (beställs det senare, ökar priset till det dubbla). Observera att antalet personer som får bestiga Huayna Picchu är begränsat – endast 400 per dag.

Inträde och tider till Machu Picchu regleras av Perus kulturministerium (Ministerio de Cultura de Perú) och reglerna kan komma att ändras utan föregående meddelande.

Du ska alltid ta med dig ditt pass när du ska besöka Machu Picchu.

Observera: Om du har fått nytt pass innan avresa till Peru, men har beställt resan hos oss med en kopia av ditt gamla pass, så är det viktigt att du tar med både det nya och det gamla passet (eller en kopia av det gamla passet) till Machu Picchu.

 

Transport till och från Machu Picchu

Transporten mellan Cusco och Aguas Calientes sker med minibuss och tåg. Beroende på årstiden åker du minibuss från Cusco till antingen Ollantaytambo eller Poroy och därifrån med tåg till Aguas Calientes. Detsamma gäller på returresan. Färden från Cusco till Aguas Calientes tar ca 5-6 timmar. Din guide meddelar dig avgångstider dagen före.

Observera att det i tåget mellan Cusco oh Aguas Calientes finns en begränsning på fem kg handbagage per person och din väska får inte vara större än 157 cm (höjd + längd + bredd). Har du varit på Inka- eller Salkantay-turen får du gärna ta med ett par kilo bagage extra. Väskans storlek får dock inte överstiga 157 cm. Resten av ditt bagage förvaras på hotellet i Cusco.

Transport mellan Aguas Calientes och Machu Picchu sker med buss. Bussarna går var 10:e minut från kl. 5.30 på morgonen.

 

Höjdsjuka

På våra rundresor i Peru upplever du de vackra Anderna, men det innebär också att du kommer upp på höga höjder! I dagsprogrammen kan du se höjdmeter för de olika dagarna.

Läs mer på vår blogg om höjdsjuka här.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN

Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Latinamerika
Tom Søndergaard

Tom är vår Latinamerika-specialist och har över 28 års erfarenhet av resor i Latinamerika.

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14