TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER
021-372 07 99
Öppet idag kl 10 - 16 | Se öppettider

Praktisk information om Laos

Praktisk information om Laos
Praktisk information om Laos

Praktisk information om Laos

KLIMAT

Bästa restid

Klimatet i Laos är varmt och tropiskt och temperaturerna är varma året om, även om det kan finnas skillnad mellan låg- och högland såväl som mellan norr och söder. Året kan delas upp i två säsonger: torrsäsongen och regnsäsongen.

Torrsäsongen varar ungefär från november till april. Under denna period är temperaturerna behagligt varma, med många soltimmar och ett begränsad antal regnskurar. Mot slutet av säsongen stiger temperaturerna och det kan bli mycket varmt.

Regnperioden varar ungefär från maj till oktober. Perioden är varmare än torrsäsongen och det regnar mer. Regnet faller som regel i kraftiga regnskurar nattetid eller under tidiga morgontimmar och varar sällan mer än ett par timmar. De ökade regnmängderna gör i gengäld att luften rensas, vädret klarnar upp och naturen blir grön och frodig. Även om det faller en del regn under några månader, är temperaturerna fortsatt höga.

 

Väderstatistik för Luang Prabang JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 27 31 33 34 34 32 32 32 32 31 29 26
Genomsnittlig min. temperatur 14 16 18 21 24 25 24 24 23 21 18 14
Nederbörd i mm 15 19 30 108 147 258 228 289 173 126 40 10
VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA

Pass och visum

Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass. Passet ska vara giltigt i minst 6 månader från dagen då du reser in i Laos.

Giltigt vid ankomst fram till den 31 december 2024 behöver du som svensk medborgare inte visum till Laos om din vistelse varar upp till 15 dagar.

Om du anländer efter den 31 december 2024 måste du ha visum för att resa in i Laos. Som svensk medborgare måste du ha visum för att resa in i Laos. Du kan ansöka om visum på två sätt: antingen vid ankomsten till Laos eller online.

Väljer du att ansöka om visum vid ankomsten till Laos ska du ta med två passfoton och 40 USD i kontanter per person.

Om du väljer att ansöka om visum online, ska ansökan behandlas genom den officiella sidan Visum till Laos. Klicka på ”Apply now” när du kommer in på sidan. Skriv in din e-postadress och säkerhetskod i rutan. Systemet skickar en bekräftelsekod till din e-postadress som du ska skriva in. Sedan skickas du vidare till ansökningsformuläret. Här ska du ladda upp en kopia av ditt passfoto och av biodatasidan samt fylla i dina personuppgifter och din reseinformation. Kontrollera att allt stämmer och välj sedan betalningsmetod och klicka på Avsluta. Priset är cirka 50 USD per person och du betalar med Visa eller Mastercard. Behandlingstiden är cirka tre vardagar och du kan se status på din ansökan här, där du använder ditt ansöknings-id och passnummer för att logga in. När din ansökan är godkänd ska du skriva ut ditt visum och ta med det på resan. Observera att du tidigast kan ansöka om visum 60 dagar före och allra senast 5 dagar före ankomsten till Laos. Ditt visum gäller för en vistelse på upp till 30 dagar.

Visumreglerna är tillgängliga på utrikesdepartementets webbplats.

Resedokument

Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av ”Lagen om paketresor”.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.

Klicka her för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.

FÖRE RESAN

Valuta, prisnivå och dricks

Valutan i Laos heter kip (LAK). Kip är en skyddad valuta, vilket innebär att den inte kan köpas på förhand och att du kan växla först i Laos. Du hittar den aktuella kursen på kip här.

 

Visa och Mastercard kan användas på hotell och på de flesta restauranger Luang Prabang, men inte på små lokala restauranger och marknader. I Luang Prabang städer finns det även uttagsautomater på flera platser, där du kan ta ut kontanter.

Få en idé om prisnivån i Laos här.

 

Dricks välkomnas, men det är upp till dig om du vill ge dricks. Du kan ge så mycket eller så lite som du vill. Nedan finns vägledande nivåer:

  • Guide: 46 000–56 000 LAK per dag och person beroende på levererad service
  • Chaufför: 28 000–37 000 LAK per dag och person beroende på levererad service
  • Piccolo: 20 000 LAK per väska
  • Städpersonal: 20 000 LAK per dag och rum
  • Restauranger: På internationella restauranger ingår dricks ibland i priset och då står det ”10 % service charge” på notan. Därför behöver du inte lägga till något extra. Om dricks inte ingår i priset kan du själv lägga 18 500 LAK pr. person, om servicen har varit bra och maten god. På lokala restauranger och gatukök förväntas du inte ge dricks, men du kan lämna några småmynt när du går.

Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Telefon och wifi:

Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta ditt mobilbolag och höra vilka tjänster som ingår i ditt abonnemang samt vilka priser som gäller för dig vid utomlandsresor.

Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp. Du kan även köpa ett lokalt SIM-kort inklusive data vid ankomst.

Elektricitet:

Laos använder 220 volt. Det är viktigt att du tar med en adapter, då de laotiska kontakterna kan vara både platta och runda med två stift.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

 

Besök i tempel

När du besöker tempel är det stränga krav på din klädsel. Du får inte visa knän och axlar, dina kläder får inte vara genomskinliga och du ska ta av dig skorna.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN

Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET

Immigration och tull

Immigration:

När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

 

Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Ankomst

Vid ankomst möts du av en guide/chaufför, som står beredd att ta emot dig med en TourCompass-skylt.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Restyp och transport

Våra resor till Laos är individuella rundresor, men utflykter och transfer sker i internationella grupper på 1–14 personer och enbart med TourCompass egna gäster.

I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN

Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Asien
Sandra Pettersson

Sandra har rest sedan barnsben och älskar att hjälpa andra med att hitta sin drömresa

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14