TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER
021-372 07 99
Öppet idag kl 10 - 16 | Se öppettider

Praktisk information om Singapore

Praktisk information om Singapore
Praktisk information om Singapore

Praktisk information om Singapore

KLIMAT

Bästa restid

Singapore ligger på ekvatorn och har därför ett tropiskt klimat med varma temperaturer och hög luftfuktighet året runt. Man kan mer eller mindre förvänta sig regn året runt och det finns därför ingen fast regnsäsong, utan i stället två monsunsäsonger.

Du kan läsa mer på vår blogg om när det är bäst att åka till Singapore.

Första monsunsäsongen pågår från november till mars och kommer från nordost, medan den andra monsunsäsongen pågår från juni till september och kommer från sydväst. Under framför allt den sydvästliga monsunsäsongen kan det tidigt på morgonen förekomma våldsamma åskoväder ledsagade av kraftiga vindstötar. Gemensamt för båda säsongerna är att regnet startar på morgonen och avtar under eftermiddagen.

Var dessutom uppmärksam på att Singapore kan drabbas av tropiska cykloner mellan juni och december.

Torrsäsong, eller motsvarande, pågår från juni till augusti och juni är normalt den torraste månaden. Under denna period får du uppleva att luftfuktigheten inte alls är lika hög på grund av mindre regn, samtidigt som det är fler soltimmar och färre moln på himlen. Detta gäller även för vårmånaderna – i synnerhet februari.

Trots landets fuktiga klimat och stora regnmängder har landet lika många soltimmar som regntimmar och både väder- och vattentemperaturerna är stabila året runt.

 

Väderstatistik för Singapore: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temp. 30 31 31 31 31 31 31 31 31 31 30 29
Genomsnittlig min. temp. 23 24 24 24 25 24 24 24 24 24 24 23
Nedbörd mm 243 160 186 179 171 162 159 175 169 194 257 287
Genomsnittlig havtemperatur 28 28 29 30 30 30 30 29 29 29 29 29

 

VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA

Pass och visum

Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass. Passet ska vara giltigt i minst 6 månader från dagen, då du lämnar Singapore.

Som svensk medborgare behöver du inget visum för vistelser i upp till 90 dagar.

Du kan läsa mer om visumreglerna till Singapore på utrikesministeriets hemsida.

Du ska fylla i en inreseblankett kallad SGAC (Singapore Arrival Card) 72 timmar innan du ankommer till Singapore. Inreseblanketten hittar du här. Inne på sidan ska du välja ”Foreign visitor” och därefter ”Individual submission”. När du har fyllt i dina personuppgifter mottar du din inreseblankett via e-post. Denna ska du skriva ut och visa upp vid ankomst till Singapore.

Resedokument

Innan avresa kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala samarbetspartners.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din vårdcentral eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.

Observera reglerna som gäller för gula febern – särskilt om du reser via ett annat land, där gula febern förekommer. Vissa länder har krav på bevis på vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

 

Resevillkor

Läs gärna igenom våra generella resevillkor noggrant, då de är en del av avtalsvillkoren för resor köpta på TourCompass. Alla resor som köps hos oss omfattas av lagen om paketresor.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ger dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd. På vår sida om försäkring hittar du all information du behöver.

Klicka här för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa våra rekommendationer.

FÖRE RESAN

Valuta, prisnivå och dricks

Valutan i Singapore heter Singapore dollar (SGD). Du hittar den aktuella kursen på Singapore dollar här.

Visa och Mastercard kan användas på hotell och restauranger samt i butiker, men inte på små lokala marknader. På många platser i Singapore finns det uttagsautomater, där du kan ta ut kontanter.

 

Prisnivå:

Få en idé om prisnivån i Singapore här.

 

Dricks:

Man ger inte dricks i Singapore. Det ses närmast som en förolämpning att göra det. Istället läggs det normalt på en serviceavgift på notan och därför rekommenderas det inte att lägga till något extra.

Mat och allergier

På de flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, allergener eller särskilda matpreferenser, men då är det viktigt att du informerar oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Telefon och wifi:

Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta ditt mobilbolag och höra vilka tjänster som ingår i ditt abonnemang samt vilka priser som gäller för dig vid utomlandsresor.

Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp. Du kan även köpa ett lokalt SIM-kort inklusive data vid ankomst.

Läs mer om hur du kommer online när du reser, på vår blogg här.

Elektricitet:

Singapore använder 230 volt och deras kontakter är platta med tre stift. Vi rekommenderar alltid att ta med en adapter.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

Om du ska resa till Singapore, kan du ladda ner vår rekommenderade packlista som PDF nedan.

Ladda ner vår packlista som PDF här.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resenärer att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter till länder utanför EU utan att dessa är försedd med ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är anpassade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN

Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn för eventuella stavfel, då ditt namn på bokningen måste vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så snart som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation via flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag tar betalt för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från det att du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig även att uppmärksamma att flygbolaget har kontroll över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats vid incheckning.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder flera olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage finns på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Om inrikesflyg är en del av ditt program, observera att din tillåtna bagagevikt kan skilja sig från den för utrikesflyget. Det går alltid att köpa till extra bagagevikt lokalt.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa, kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har anlänt till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET

Immigration och tull

Immigration:

När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt om adressen till ditt övernattningsställe.

 

Tull:

När du har passerat passkontrollen och hämtat ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att deklarera går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att deklarera är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Ankomst

När du kommer ut i ankomsthallen på flygplatsen välkomnas du av en guide/chaufför med en TourCompass-skylt med ditt namn, som ser till att du kommer fram till ditt hotell.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Restyp och transport

Våra resor till Singapore är individuella resor, men transfer sker i internationella grupper på 1–14 personer och enbart med TourCompass egna gäster.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt, så att du alltid kan komma i kontakt med oss om något oförutsett skulle uppstå längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och journummer till vår samarbetspartner på resmålet. I vissa fall kan det vara enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad, på grund av tidsskillnader.

EFTER RESAN

Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra från dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Asien
Sandra Pettersson

Sandra har rest sedan barnsben och älskar att hjälpa andra med att hitta sin drömresa

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14