TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER
021-372 07 99
Öppet idag kl 10 - 16 | Se öppettider

Praktisk information om Brasilien

Praktisk information om Brasilien
Praktisk information om Brasilien

Praktisk information om Brasilien

KLIMAT

Bästa tiden att resa

Brasilien är ett fantastiskt resmål under hela året.

Brasiliens enorma storlek har inflytande på landets klimat och årstider. Brasilien ligger vid ekvatorn och därför har största delen av landet ett tropiskt klimat, dock med ett subtropiskt klimat i de södra delarna, och det blir aldrig riktigt kallt.

De tropiska klimatbältena innebär att större delen av Brasilien är varmt och har hög luftfuktighet. De tropiska regnskurarna kan förekomma i hela landet men de är i regel inte ihållande. Regn- och torrperioden beror på var i landet man befinner sig.

Landet får flest besökare under december till mars när många har semester och de varma temperaturerna lockar resenärer som vill komma bort från kylan i Europa.

Rio de Janeiro:
Kuststaden Rio de Janeiro har ett tropiskt klimat och varierande väder under regn- och torrperioden. Stadens klimat påverkas av läget vid Atlanten som bidrar till att sänka temperaturen.

Torrperioden sträcker sig från omkr. maj till oktober
Här ligger de genomsnittliga dagstemperaturerna på 25-26 grader. Torrperioden bjuder på molniga dagar, ibland med regn, men ofta är himlen blå med sol.

Regnperioden sträcker sig från omkr. november till april
Då ligger genomsnittstemperaturen på 27-30 grader, men temperaturen kan dock stiga till upp emot 40 grader. Det faller en del regn, men det kommer oftast i korta skurar.

 

Väderstatistik för Rio de Janeiro: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 29 30 29 28 26 25 25 26 25 26 27 29
Genomsnittlig min. temperatur 23 24 23 22 20 19 18 19 19 20 21 22
Nederbörd mm 114 105 103 137 86 80 56 51 87 88 96 169

 

Iguazú-vattenfallen:
Iguazúfallen ligger i det subtropiska klimatbältet och det regnar under hela året.

Väderstatistik för Foz do Iguaçu: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 33 32 32 29 25 24 24 27 28 30 31 33
Genomsnittlig min. temperatur 21 21 20 17 14 12 12 13 14 18 19 20
Nederbörd mm 166 158 149 145 169 140 122 97 165 207 164 185

 

Salvador:
Även i Salvador, en liten kuststad i norra Brasilien, är klimatet tropiskt. Vädret är behagligt hela året med genomsnittliga dagstemperaturer på omkring 26-30 grader. Det regnar en del året runt, men man kan ändå dela in området i en torr- och en regnperiod.

Torrperiod sträcker sig från omkr. augusti till mars
Under torrperioden faller det ungefär 110-150 mm regn i månaden.

Regnperioden sträcker sig från omkr. april till juli
När det regnar är det kraftiga byar som lyckligtvis ofta snabbt går över till solsken. Det faller runt 200-325 mm regn varje månad under den här perioden.

 

Väderstatistik för Salvador: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 30 30 30 29 28 27 26 26 27 28 29 29
Genomsnittlig min. temperatur 24 24 24 23 23 22 21 21 22 23 23 23
Nederbörd mm 111 121 145 322 325 251 204 136 112 122 119 132

 

Amazonas:
I Amazonas tropiska klimat kan du förvänta dig genomsnittstemperaturer på 29-33 grader under hela året. Dessutom är luftfuktigheten och temperaturerna högre än i övriga delen av norra Brasilien. Även om det regnar året runt i Amazonas, kan regnskogen delas in i en torr- och en regnperiod.

Torrperioden sträcker sig från omkr. juli till november
Solsken och värme kännetecknar den här perioden. Under torrperioden faller ungefär 50-200 mm regn per månad.

Regnperioden sträcker sig från omkr. december till maj
Under regnperioden kan du vänta dig längre regnskurar än under resten av året. Det faller över 200 mm regn per månad.

 

Väderstatistik för Manaus (Amazonas): JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 30 29 30 30 30 30 31 32 33 33 32 31
Genomsnittlig min. temperatur 24 24 24 24 24 24 24 25 25 25 25 24
Nederbörd mm 264 290 335 331 279 115 85 47 74 113 174 220

 

Pantanal:
I sydvästra Brasilien ligger världens största våtmarksområde, Pantanal. Pantanal ligger i det tropiska klimatbältet.

Torrperioden sträcker sig från omkr. april till oktober
Slätterna torkar långsamt ut igen och djuren har mer plats att röra sig på. Fåglarna samlas för att dricka vid vattenhål, som kommit tillbaka. De genomsnittliga dagstemperaturerna ligger runt 28-32 grader.

Regnperioden sträcker sig från omkr. november till mars
Under den här perioden regnar det varje dag, men oftast bara ett par timmar. Stora delar av området översvämmas och det kan vara enklast att ta sig runt med båt. Djuren samlas på de få torra områden som finns kvar, vilket kan göra det lättare att hitta dem.

Väderstatistik för Campo Grande (Pantanal): JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 31 31 32 31 28 28 28 30 31 32 31 32
Genomsnittlig min. temperatur 22 22 22 20 17 17 16 17 19 21 21 22
Nederbörd mm 243 187 145 101 111 45 46 40 81 110 130 229
VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA

Pass och visum

Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass. Passet måste vara giltigt i minst sex (6) månader efter hemresa.

Som svensk medborgare behöver du inget visum till Brasilien för vistelser kortare än 90 dagar.

OBS! Det är ditt eget ansvar att undersöka om du behöver ett visum på flygplatser där du mellanlandar längs vägen.

Brasilien – när du reser med barn under 16/18 år:

Om ett barn under 16 år reser med inrikesflyg i Brasilien med enbart en av föräldrarna eller helt utan föräldrar, ska barnet kunna visa upp sin födelseattest och en samtyckesförklaring undertecknad av båda föräldrarna eller barnets vårdnadshavare. Samtyckesförklaringen ska vara undertecknad i närvaro av en notarie och legaliserad. Barnet ska dessutom ha sällskap av en ledsagare som är över 18 år.

Reser barnet med båda sina föräldrar rekommenderar vi att man för säkerhets skull ändå tar med sig barnets födelseattest, i vilket föräldrarnas namn framgår.

Reglerna ovan för resor med inrikesflyg för barn gäller även in- och utresa i Brasilien, dock för alla barn under 18 år.

Du ansvarar själv för att uppfylla kraven för att resa med barn i Brasilien, och vi rekommenderar att du kontaktar den brasilianska ambassaden för mer information innan avresa.

Ska du resa via USA gäller följande för svenska medborgare:

Du ska ha ett ESTA-inresetillstånd (Electronic System for Travel Authorization) för att få resa via USA. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och senast 72 timmar före avresa till USA och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för ESTA via denna länk: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Du ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.

Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i två (2) år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt ESTA-inresetillstånd.

Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt ESTA-inresetillstånd.

Observera att du måste ansöka om visum vid den amerikanska ambassaden om du har rest i följande länder:

  • Kuba från 12 januari 2021
  • Nordkorea, Iran, Irak, Sudan, Syrien, Libyen, Somalia eller Yemen från 1 mars 2011

Motsvarande regel gäller om du har dubbelt medborgarskap i dessa länder.

Om du är osäker på hur du fyller i din ESTA-ansökan hittar du svaren på de vanligaste frågorna här: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.

Du kan även ringa till: +1 202 325 80 00

 

Ska du resa via Kanada gäller följande för svenska medborgare:

Du ska ha ett eTA-inresetillstånd (Electronic Travel Authorization) för att få resa via Kanada. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett sådant tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för eTA via denna länk: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.aspDu ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.

Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i två (5) år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt eTA-inresetillstånd.

Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt eTA-inresetillstånd.

Visumreglerna är tillgängliga på Utrikesdepartementets webbplats.

Resedokument

Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Här kan du gratis skicka meddelanden till dem. Om du vill ringa är detta bara möjligt via ett vanligt telefonnätverk.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialistläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

 

Covid-19

Det finns i dagsläget inget krav på covid-19-vaccination för att resa in i Brasilien. Dessa regler kan dock ändras med kort varsel. Det är ditt eget ansvar att undersöka dessa regler innan avresa.

Observera att det kan finnas särskilda covid-19-krav på de flygplatser där du mellanlandar på väg till och från Brasilien. Det är ditt eget ansvar att undersöka detta innan avresa.

På vissa ställen kan det finnas krav på munskydd såsom på vårdcentraler och sjukhus.
Håll dig uppdaterad om reglerna hos din guide och fråga hotellets personal.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.

Klicka här för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.

FÖRE RESAN

Valuta, prisnivå och dricks

Den brasilianska valutan heter Real (BRL). Du hittar den aktuella kursen för BRL här.

Vi rekommenderar att du tar med amerikanska dollar i kontanter, som du vid ankomst kan växla på ett officiellt växlingskontor. Uttagsautomater (ATM) finns nästan överallt. De vanligaste kreditkorten kan användas på de flesta hotell, restauranger och butiker. Ibland tillkommer en avgift vid betalning med kreditkort.
Ju längre ut på landet man kommer desto svårare kan det vara att använda kreditkort. Vi rekommenderar att du alltid har lite kontanter med dig i USD.

 

Få en idé om prisnivån i landet här.

Det är rutin och uppskattat att ge dricks i de latinamerikanska länderna, med det är frivilligt och det är helt upp till dig hur mycket du vill ge.

Guiden nedan är en vägledning:

  • Restauranger och barer: Normalt ingår det i notan, men om inte så bör dricksen inte utgöra mer än 10 % av notan
  • Guide: ca 5 USD per person och utflykt
  • Chaufför på utflykter: ca 3 USD per person och utflykt
  • Städpersonal: 1-2 USD per rum och natt
  • Piccolo: 1-2 USD per väska
  • Taxichaufförer: Det är inte allmän praxis att ge taxichaufförer dricks.

 

Dricks i Amazonas och Pantanal:
Om din resa innehåller en vistelse i Amazonas eller Pantanal rekommenderar vi att varje gäst ger ca 10 USD per dag. Det kan du dela upp så att du ger guiden hälften och lämnar resten i receptionen när du checkar ut. Då fördelar receptionisten dricksen till alla medarbetare på lodgen (städpersonal, kock och chaufförer). Om du till exempel är där 4 dagar/3 nätter ger du 20 USD till guiden och 20 USD i receptionen.

Guiden ovan för dricks är i USD, men dricks betalas i den lokala valutan på resmålet.

Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Telefon och wifi:

Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta din mobiloperatör och höra vilka tjänster som ingår i ditt mobilabonnemang samt vilka priser som gäller för dig på olika resmål.

Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder gratis wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp.

Om du gärna vill vara uppkopplad hela tiden är den billigaste lösningen att du köper ett lokalt SIM-kort inkl. data vid ankomsten till Brasilien.

Elektricitet:

I Brasilien är elektricitet inte standardiserad och du kan därför träffa på olika slags stickkontakter med olika spänning (volt). Vi rekommenderar därför att du tar med en multi-reseadapter.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

Ska du till Pantanal eller Amazonas i Brasilien, då kan du ladda ner vår rekommenderade packlista som PDF nedan:

Ladda ner vår Pantanal PDF-packlista här.

Ladda ner vår Amazonas PDF-packlista här.

Observera att på resan till lodgen i Amazonas får varje person ta med sig högst 15 kg bagage. Resten av bagaget kan förvaras i Manaus.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN

Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer att tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24-48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast två (2) timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Om du flyger inrikes ska du observera att TourCompass inte alltid har möjlighet att förskottsbetala ditt incheckade bagage. Det betyder självklart inte att du inte kan få med dig ditt bagage. Du ska själv betala för det vid incheckningsdisken på flygplatsen. Det är väldigt enkelt och du betalar för bagaget samtidigt som du checkar in.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet på flygplatsen, förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET

Immigration och tull

Immigration:

När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

 

Tull:

När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Ankomst

När du kommer ut i ankomsthallen på flygplatsen välkomnas du av en guide/chaufför med en TourCompass-skylt med ditt namn som ser till att du kommer fram till ditt hotell.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Restyp och transport

I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN

Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Latinamerika
Tom Søndergaard

Tom är vår Latinamerika-specialist. Han har sedan mitten av 90-talet rest otaliga gånger till Latinamerika och nu hjälper han andra med att få komma iväg på sin drömresa.  

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14