TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER
021-372 07 99
Öppet idag kl 10 - 16 | Se öppettider

Praktisk information om Tanzania

Här får du svar på alla de frågor som kan dyka upp när du ska resa med oss till Tanzania. Läs om väder, vaccinationer, visum, valuta och mycket mer. Se också våra resor till Tanzania.

Praktisk information om Tanzania
Praktisk information om Tanzania

Praktisk information om Tanzania

Här får du svar på alla de frågor som kan dyka upp när du ska resa med oss till Tanzania. Läs om väder, vaccinationer, visum, valuta och mycket mer. Se också våra resor till Tanzania.

KLIMAT

Bästa restid

De flesta föredrar att besöka Tanzania under torrsäsongen, men unika upplevelser väntar året runt. Även under torrsäsongen kan det förekomma regn, och på samma sätt kan du få soliga dagar även under regnsäsongen. Packa därför i enlighet med detta.

De torra och regniga årstiderna är följande:

Norra Tanzania t.ex. Serengeti och Ngorongoro-kratern

  • Regnsäsong: Mars till maj och november till december
  • Torrsäsong: Januari till februari och juni till oktober

Södra Tanzania t.ex. Nyerere och Ruaha

  • Regnsäsong: November till maj
  • Torrsäsong: Juni till oktober

Läs mer om vädret i Tanzania och lär dig mer om vädret och djurlivet som är unikt för Serengeti nationalpark, eller lär dig mer om The Great Migration i våra blogginlägg.

 

Nedan kan du se väderstatistik för de olika områdena i Tanzania.   

Väderstatistik för Serengeti Nationalpark: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 28 28 28 26 25 25 25 26 27 28 27 27
Genomsnittlig min. temperatur 15 15 15 16 15 13 13 14 14 15 15 15
Genomsnittlig nederbörd (mm) 81 100 121 137 68 23 9 19 34 51 100 97
Väderstatistik för Nyerere Nationalpark: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 31 31 31 30 29 28 27 28 29 31 32 32
Genomsnittlig min. temperatur 21 21 21 20 19 17 17 17 19 20 21 21
Genomsnittlig nederbörd (mm) 203 184 231 216 58 9 5 5 10 27 75 160
Väderstatistik för Ruaha Nationalpark: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 29 29 29 29 28 28 27 28 30 31 32 30
Genomsnittlig min. temperatur 19 19 19 18 17 15 14 15 16 18 19 20
Genomsnittlig nederbörd (mm) 149 123 133 103 17 1 0 0 0 7 44 149
Väderstatistik för Zanzibar: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 30 31 31 29 28 27 27 28 29 30 30 30
Genomsnittlig min. temperatur 26 26 26 25 24 23 23 22 23 24 24 25
Genomsnitlig nederbörd (mm) 51 44 142 234 185 58 42 37 33 72 106 112
Genomsnittlig havstemperatur 28 29 29 29 28 27 26 26 26 27 28 29
VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA

Pass och visum

Du ska naturligtvis ha med dig ditt pass på resan.

Svenska medborgare måste ha ett giltigt visum för att resa till Tanzania. Visumansökan ska fyllas i online här

Innan du kommer igång med själva visumansökan rekommenderar vi att du noggrant går igenom ansökningsguiden steg för steg. Du hittar guiden här.

När du påbörjar din visumansökan ska du ha följande redo:

  • Ditt pass
  • Ett digitalt passfoto på högst 300 kb som ska vara i antingen jpeg- eller png-format
  • En kopia av ditt pass på högst 300 kb som ska vara i antingen jpeg- eller png-format
  • En kopia av din resplan (du behöver namn och adress på ditt hotell. Om du bor på flera olika hotell, anger du namn och adress på ditt första hotell – du kan hitta mer information om visumet i det erbjudande du ursprungligen fick från oss)

Du ska ansöka om ett ”ordinary visa (single entry visa)”.

Passet måste vara giltigt i minst 6 månader efter utresa från Tanzania och ha minst två tomma sidor för in- och utresestämplar.

Räkna med att det kan ta upp till 14 dagar att få ditt visum godkänt. Vi rekommenderar att du själv kontrollerar statusen på din ansökan via webbplatsen ovan, eftersom du inte alltid får ett e-postmeddelande om godkänt visum. När ditt visum är godkänt skriver du ut det och tar med det till Tanzania.

Det är också möjligt att ansöka om visum vid ankomst till Tanzania, men vi rekommenderar att du ansöker om det hemifrån för att spara tid på flygplatsen.

Visumavgiften är 50 USD, oavsett om du ansöker online eller vid ankomst till Tanzania.

Barn som reser ensamma eller med en annan vuxen än sin vårdnadshavare måste ha med sig en skriftlig fullmakt från vårdnadshavaren samt barnets personbevis (på engelska).

Visumreglerna finns tillgängliga på utrikesdepartementets webbplats.

Vi rekommenderar också att du bekräftar ovanstående visumregler, eftersom dessa kan ändrasmed kort varsel. Du kan kontakta Tanzanias ambassad i Stockholm.

 

Om du har bokat en kombinationsresa med Tanzania och Kenya måste du som svensk medborgare ha ett visum till Tanzania och ett eTa till Kenya. Vi hänvisar till vår praktiska information om Kenya för information om hur du ansöker om ett eTA till Kenya.

 

Zanzibar

Från och med den 1 oktober 2024 måste alla resenärer som åker till Zanzibar teckna en obligatorisk lokal reseförsäkring. Försäkringspremien är 44 USD per person, och utan försäkringen nekas du inträde till Zanzibar. Försäkringen gäller ENDAST på Zanzibar, och det är därför viktigt att du ändå tecknar en reseförsäkring som täcker resten av resan.

Försäkringen måste tecknas och betalas online före avresa. Detta görs här: https://www.visitzanzibar.go.tz/.

Det är även möjligt att ansöka om försäkringen vid ankomst till Zanzibar, men vi rekommenderar att du ansöker om det hemifrån för att spara tid på flygplatsen.

När du har tecknat försäkringen, får du en QR-kod som du måste ha tillgänglig och visa vid inresa till Zanzibar.

Observera att försäkringen är obligatorisk för alla resenärer – inklusive barn – och vår starka rekommendation är att du också tecknar en vanlig reseförsäkring, då den förmodligen ger dig bättre skydd än den obligatoriska Zanzibar-försäkringen.

Observera också att försäkringen endast är obligatorisk för Zanzibar och inte för Tanzanias fastland.

Resedokument

Innan avresa kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala samarbetspartners.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din vårdcentral eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.

Observera reglerna som gäller för gula febern – särskilt om du reser via ett annat land, där gula febern förekommer. Vissa länder har krav på bevis på vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

OBS! Du måste ta med ditt vaccinationsbevis i utskriven version vid inresa till Tanzania.

Resevillkor

Läs gärna igenom våra generella resevillkor noggrant, då de är en del av avtalsvillkoren för resor köpta på TourCompass. Alla resor som köps hos oss omfattas av lagen om paketresor.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ger dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd. På vår sida om försäkring hittar du all information du behöver.

Klicka här för att gå till vår sida om försäkring.

FÖRE RESAN

Valuta, prisnivå och dricks

Tanzanias valuta heter tanzanisk shilling (TZS), klicka här.

Tanzanias valuta får varken föras in eller ut ur landet. Vi rekommenderar därför att du växlar till shilling på flygplatsen eller tar ut kontanter vid ankomsten till Tanzania.

Det finns också möjlighet att betala med USD i Tanzania. Se till att ha med dig mindre belopp (1–5 dollarssedlar), då de är det mest gångbara på marknader, som dricks och liknande. Du kan även ta ut pengar med Visa och Mastercard i uttagsautomater samt betala med kort på vissa platser.

Säkerställ att dina dollarsedlar är nya (daterade efter 2009) och att de är ”fina” (inte alltför skrynkliga). Annars riskerar du att de avvisas av butiken/hotellet.

Dricks

I Tanzania är det vanligt att ge dricks till guider, servitörer och annan servicepersonal.
Därför förväntas du ge dricks, men det är självklart upp till dig hur mycket du vill ge.


Som en tumregel kan du utgå från följande:

  • 10–15 USD per person och dag till guiden
  • 2 USD för bagage som dörrvakten bär åt dig
  • 10 % på barer och restauranger
  • 2 USD per dag till städpersonalen

Vi rekommenderar att du ger dricks till din guide/chaufför i slutet av din resa, gärna i ett förseglat kuvert.

På vår Kilimanjaro-resa har vi ett avtal om att våra gäster betalar ett fast belopp per person i dricks. Detta är vanligt vid Kilimanjaro-resor och räknas som en del av guidernas och bärarnas löner, som de får direkt efter vandringen. Det fasta beloppet har fastställts för att säkerställa att dricksen fördelas lika.

Beloppet beror på antalet dagar du är på berget:

  • 6 dagar: 250 USD per person
  • 7 dagar: 275 USD per person
  • 8 dagar: 300 USD per person

Lägg beloppet i ett kuvert och lämna det till Nur, Joram, Linda eller Frank i receptionen på Springlands Hotel. De ser till att dricksen fördelas rättvist mellan dina guider och bärare.

Mat och allergier

På de flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, allergener eller särskilda matpreferenser, men då är det viktigt att du informerar oss om detta när du bokar resan.

Läs mer om hur du kommer online när du reser, på vår blogg här.

Telefoni, wifi och elektricitet

De flesta hotell och lodger får elektricitet från egna generatorer, som vanligtvis stängs av efter midnatt. Kom därför ihåg att ta med en liten ficklampa på semestern. Strömmen är 240 volt och man använder kontakter med tre stift.

I hotellbeskrivningarna på vår webbplats kan du se om det finns wifi på hotellen. Var uppmärksam på att uppkopplingen kan vara osäker.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

Vi rekommenderar att du packar dina saker i mjuka väskor när du ska på safari. Det är lättare att packa safaribilarna med mjuka väskor än med resväskor. Hårda resväskor är särskilt svåra att få plats med i safaribilen. Undvik därför så långt som möjligt att använda resväskor med hårda kanter.

Vi rekommenderar att du packar tunna och ljusa kläder till safariutflykterna och undviker starka färger. Ta med långbyxor och långärmade skjortor som skyddar mot mygg efter solnedgången och vid behov även mot solen under dagarna. Undvik att gå barfota på kvällen på grund av mygg.

Kom ihåg en liten ficklampa och extra batterier, då strömmen periodvis kan försvinna.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resenärer att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter till länder utanför EU utan att dessa är försedd med ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är anpassade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN

Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn för eventuella stavfel, då ditt namn på bokningen måste vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så snart som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation via flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag tar betalt för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från det att du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig även att uppmärksamma att flygbolaget har kontroll över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats vid incheckning.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder flera olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage finns på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Om inrikesflyg är en del av ditt program, observera att din tillåtna bagagevikt kan skilja sig från den för utrikesflyget. Det går alltid att köpa till extra bagagevikt lokalt.

Observera att det inte är tillåtet att ta med väskor med hårt fodral för incheckning på inrikesflyg. Väskan ska vara tillverkad av ett mjukt material som gör att den är lättare att stuva. Du får inte heller ta med rullväskor som handbagage på inrikesflygningar.

Observera att all användning, import och produktion av plastpåsar är förbjudet i Tanzania.

Därför rekommenderar vi att du undviker plastpåsar när du packar ditt bagage. Använd istället tygpåsar eller påsar som tillverkats av annat material än plast. Om du bär med dig handbagage synligt i plastpåsar vid ankomsten till Tanzania kommer du att bli ombedd att lämna ifrån dig dem. Det gäller även plastpåsar från exempelvis taxfree. Ett undantag är dock den genomskinliga plastpåsen med återförslutningsfunktion som används till vätskor i handbagaget, den får du fortfarande gärna ta med dig.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa, kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har anlänt till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET

Immigration och tull

Immigration:
När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt om adressen till ditt övernattningsställe.

I Tanzania måste du fylla i både in- och utreseformulär. Under punkten där du ska fylla i en adress i Tanzania ska du ange namnet på det första hotellet/den första lodgen du ska övernatta på.

Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att deklarera går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att deklarera är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Ankomst

När du kommer ut i ankomsthallen på flygplatsen välkomnas du av en guide/chaufför med en TourCompass-skylt med ditt namn, som ser till att du kommer fram till ditt hotell.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Om du avslutar resan i Zanzibar ska du vara uppmärksam på att hotellen i landet tar ut en turistskatt på USD 5 per person och dag. Beloppet debiteras vid utcheckning.

Restyp och transport

I händelse av oförutsedda händelser, som dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

På safarin åker du med fyrhjulsdrivna bilar som har plats för upp till sju personer. Alla bilar har tak som kan öppnas under safarin.

Det finns möjlighet att boka en egen safaribil mot en tilläggsavgift. Kontakta oss för att få mer information om detta.

 

Köravstånd på safari:

Kilimanjaro flygplats – Tarangire nationalpark: cirka 190 km, cirka 4–5 timmar (exkl. safari)

Tarangire nationalpark – Highview Hotel/Highview Coffee Lodge: cirka 125 km, cirka 2–3 timmar (exkl. safari)

Kilimanjaro flygplats – Highview Hotel/Highview Coffee Lodge: cirka 190 km, cirka 4–5 timmar

Kilimanjaro flygplats – Arusha: cirka 60 km, cirka 1–2 timer

Springlands Hotel – Tarangire nationalpark: cirka 225 km, cirka 4–5 timmar (exkl. safari)

Springlands Hotel – Highview Hotel/Highview Coffee Lodge: cirka 225 km, cirka 4–5 timmar

Highview Hotel/Highview Coffee Lodge via Ngorongoro Conservation Area – Serengeti: cirka 185 km, cirka 6 timmar (exkl. safari)

Serengeti – Ngorongoro Wild Camp/Ngorongoro Safari Lodge: cirka 140 km, cirka 2–3 timmar (exkl. safari)

Serengeti via Ngorongoro Conservation Area – Highview Hotel/Highview Coffee Lodge: cirka 185 km, cirka 6 timmar (exkl. safari)

Highview Hotel/Highview Coffee Lodge – Ngorongoro Crater: cirka 100 km, cirka 2–3 timmar (exkl. safari)

Highview Hotel/Highview Coffee Lodge – Manyarasjön och vidare till Kilimanjaro flygplats: cirka 250 km, cirka 4–5 timmar (exkl. safari)

Kom ihåg att avstånd och restider är ungefärliga och kan påverkas av väder- och vägförhållanden. Observera att vägstandarden i Tanzania inte kan liknas vid den i Europa.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt, så att du alltid kan komma i kontakt med oss om något oförutsett skulle uppstå längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och journummer till vår samarbetspartner på resmålet. I vissa fall kan det vara enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad, på grund av tidsskillnader.

EFTER RESAN

Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra från dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Afrika
Sandra Pettersson

Sandra har rest sedan barnsben och älskar att hjälpa andra med att hitta sin drömresa

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14