Bästa restid
Kambodja ligger i den tropiska klimatzonen, där varken temperaturer eller solskenstimmar varierar så mycket under året. Landet präglas av de tropiska monsunerna och delas upp i en Torrsäsong och en Regnsäsong, som var och en har sin egen charm.
Du kan läsa mer på vår blogg om när det är bäst att åka till Kambodja.
Torrsäsong varar från november till april och är den perfekta tiden för att besöka Kambodjas kuststäder eller de tropiska öarna. Säsongen bjuder på varma och behagliga temperaturer och långa perioder med sol. Även om det är förhållandevis torrt under denna period kan det fortfarande förekomma enstaka regnbyar.
Regnsäsong varar från maj till oktober och är den optimala tiden för att uppleva Kambodjas natur då den är extra grön och frodig. De varma temperaturerna förblir oförändrade, men regnet skapar en hög luftfuktighet. I synnerhet de sista månaderna av regnperioden har mycket nederbörd, men gemensamt för hela säsongen är att regnet faller i korta regnskurar.
Även om du kan besöka Kambodja året runt bör du vara uppmärksam på att små landsvägar i de mer avsides liggande områdena, kan vara oframkomliga under de sista två månaderna av regnperioden.
Väderstatistik för Siem Reap: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 31 | 33 | 34 | 35 | 34 | 33 | 32 | 32 | 31 | 31 | 31 | 30 |
Genomsnittlig min. temperatur | 22 | 24 | 25 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 25 | 24 | 22 |
Nederbörd i mm | 1 | 9 | 28 | 64 | 146 | 166 | 186 | 224 | 250 | 215 | 61 | 7 |
Väderstatistik för Kratie: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 32 | 34 | 35 | 36 | 34 | 33 | 31 | 32 | 31 | 31 | 31 | 31 |
Genomsnittlig min. temperatur | 20 | 22 | 23 | 25 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 23 | 21 | 20 |
Nederbörd i mm | 6 | 12 | 32 | 93 | 228 | 222 | 294 | 249 | 299 | 192 | 67 | 13 |
Väderstatistik för Phnom Penh: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 31 | 32 | 34 | 35 | 34 | 33 | 32 | 32 | 31 | 30 | 30 | 30 |
Genomsnittlig min. temperatur | 21 | 22 | 23 | 26 | 26 | 24 | 24 | 26 | 25 | 24 | 23 | 22 |
Nederbörd i mm | 26 | 12 | 58 | 101 | 112 | 177 | 196 | 172 | 249 | 319 | 135 | 80 |
Väderstatistik för Kep: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 30 | 31 | 31 | 32 | 31 | 31 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Genomsnittlig min. temperatur | 22 | 22 | 24 | 25 | 25 | 25 | 24 | 24 | 24 | 24 | 23 | 22 |
Nederbörd i mm | 18 | 28 | 85 | 141 | 221 | 236 | 349 | 346 | 299 | 268 | 145 | 52 |
Genomsnittlig havstemperatur | 28 | 28 | 29 | 30 | 31 | 30 | 30 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 |
Väderstatistik för Koh Rong: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 31 | 31 | 32 | 34 | 32 | 31 | 30 | 31 | 31 | 31 | 31 | 32 |
Genomsnittlig min. temperatur | 24 | 25 | 25 | 25 | 27 | 26 | 26 | 25 | 25 | 25 | 24 | 24 |
Nederbörd i mm | 28 | 25 | 50 | 125 | 207 | 253 | 341 | 377 | 321 | 290 | 138 | 54 |
Genomsnittlig havstemperatur | 28 | 28 | 28 | 30 | 30 | 30 | 29 | 29 | 29 | 29 | 30 | 29 |
Pass och visum
Pass:
Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass. Passet ska vara giltigt i minst 6 månader från dagen, då du lämnar Kambodja.
Visum:
Som svensk medborgare måste du ha visum för att resa in i Kambodja. Du kan få visum på två sätt: antingen elektroniskt eller vid ankomst till Kambodja.
Ansökan ska göras via den officiella sidan e-visum Kambodja, där du laddar upp en bild av ditt pass och ett passfoto. Dessutom ska du fylla i en rad personuppgifter och din adress i Kambodja. Här föreslår vi att du skriver adressen på det första hotellet du ska bo på. Namnet på hotellet framgår av din resebekräftelse.
Ett e-visum kostar 30 USD per person och betalas online i samband med ansökan, så ha ditt betalkort redo innan du sätter i gång. Därefter får du en bekräftelse vari det står ett referensnummer. Du använder detta nummer för att se bland annat status på din ansökan här.
När din ansökan godkänns skickas ditt e-visum till dig via e-post. Observera att ditt e-visum gäller i tre månader från utställningsdatum. Skriv ut ditt e-visum och visa upp det vid ankomst till Kambodja.
Väljer du att få ditt visum vid ankomst till Kambodja ska du ta med ditt pass, ett passfoto och 30 USD i kontanter.
Observera: Om du åker från Chau Doc i Vietnam till Phnom Penh i Kambodja godkänns inte e-visum, och du kan därför endast skaffa visum vid ankomst i Kambodja.
Reglerna om visum kan kollas på Utrikesdepartementets hemsida.
Inreseformulär:
För att resa in i Kambodja måste du även fylla i ett inreseformulär online. Detta måste göras tidigast 7 dagar före din ankomst till Kambodja. Följ länken här eller ladda ner och registrera dig i appen “Cambodia e-Arrival”. När du har fyllt i formuläret, visas en QR-kod som du måste ta med och visa upp vid ankomsten till Kambodja. Du kan antingen ta en skärmdump eller skriva ut den.
Resedokument
Innan avresa kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala samarbetspartners.
Involverar din resa inrikesflygningar eller transfer med speedbåt i Kambodja det vår samarbetspartner som bokar och ställer ut biljetterna, som du får på resmålet av din guide.
Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.
Vaccinationer
Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din vårdcentral eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.
Observera reglerna som gäller för gula febern – särskilt om du reser via ett annat land, där gula febern förekommer. Vissa länder har krav på bevis på vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.
Resevillkor
Läs gärna igenom våra generella resevillkor noggrant, då de är en del av avtalsvillkoren för resor köpta på TourCompass. Alla resor som köps hos oss omfattas av lagen om paketresor.
Klicka här för att läsa våra resevillkor.
Reseförsäkringar
Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ger dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd. På vår sida om försäkring hittar du all information du behöver.
Klicka her för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.
Valuta, prisnivå och dricks
Valutan i Kambodja heter riel (KHR). Du hittar den aktuella kursen på riel här.
Observera att riel är en skyddad valuta, vilket innebär att den inte kan köpas på förhand och att du kan växla först i Kambodja.
Visa och Mastercard kan användas på hotell, de flesta restauranger och i butiker i städer som Phnom Penh, Siem Reap och Sihanoukville, där det även finns uttagsautomater. Utanför dessa städer är uttagsautomater sällsynta och du kan inte betala med kreditkort på så många platser utöver hotell.
Få en idé om prisnivån i Kambodja här.
Dricks välkomnas, men det är upp till dig om du vill ge dricks. Du kan ge så mycket eller så lite som du vill. Nedan finns vägledande nivåer:
- Guide: 21 000–42 000 KHR per dag och person beroende på levererad service
- Chaufför: 9 000–21 000 KHR per dag och person beroende på levererad service
- Piccolo: 5 000–10 000 KHR per rum
- Städpersonal: Minst 5 000 KHR per rum och dag
- Restauranger: På internationella restauranger ingår dricks ofta i priset och då står det ”10 % service charge” på notan. Därför behöver du inte lägga till något extra. Om dricks inte ingår i priset kan du själv lägga KHR 5,000– KHR 10,000, om servicen har varit bra och maten god. På lokala restauranger och gatukök förväntas du inte ge dricks, men du kan lämna några småmynt när du går.
Mat och allergier
På de flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, allergener eller särskilda matpreferenser, men då är det viktigt att du informerar oss om detta när du bokar resan.
Telefoni, wifi och elektricitet
Telefon och wifi:
Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta ditt mobilbolag och höra vilka tjänster som ingår i ditt abonnemang samt vilka priser som gäller för dig vid utomlandsresor.
Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp. Du kan även köpa ett lokalt SIM-kort inklusive data vid ankomst.
Läs mer om hur du kommer online när du reser, på vår blogg här.
Elektricitet:
Kambodja har inte standardiserad ström eller standardiserade uttag. Därför kan du uppleva allt från 110 till 230 volt. Det är viktigt att du tar med en adapter, då de kambodjanska kontakterna kan vara med två runda eller tre platta stift.
Packlista
Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.
Om du ska resa till Kambodja, kan du ladda ner vår rekommenderade packlista som PDF nedan.
Ladda ner vår packlista som PDF här.
Besök i tempel
När du besöker tempel är det stränga krav på din klädsel. Du får inte visa knän och axlar, dina kläder får inte vara genomskinliga och du ska ta av dig skorna.
Införande av växtprodukter till EU
Det är inte tillåtet för resenärer att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter till länder utanför EU utan att dessa är försedd med ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.
Du kan läsa mer om reglerna här.
Resande med nedsatt rörlighet
Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är anpassade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.
Flygbiljetter
De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).
Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn för eventuella stavfel, då ditt namn på bokningen måste vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så snart som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.
Platsreservation
Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation via flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag tar betalt för en platsreservation.
Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från det att du bokar resan till 48 timmar innan avgång.
Vi ber dig även att uppmärksamma att flygbolaget har kontroll över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats vid incheckning.
Incheckning
Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.
Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.
Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.
På flygplatsen
Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.
Bagage
Vi använder flera olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage finns på flygbolagets webbplats eller i deras app.
Om inrikesflyg är en del av ditt program, observera att din tillåtna bagagevikt kan skilja sig från den för utrikesflyget. Det går alltid att köpa till extra bagagevikt lokalt.
Försenat bagage
Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.
Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).
Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.
I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.
Försenade eller inställda flyg
Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa, kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.
Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning om det skulle bli nödvändigt.
Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.
Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har anlänt till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.
Immigration och tull
Immigration:
När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt om adressen till ditt övernattningsställe.
Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att deklarera går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att deklarera är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.
Ankomst
När du kommer ut i ankomsthallen på flygplatsen välkomnas du av en guide/chaufför med en TourCompass-skylt med ditt namn, som ser till att du kommer fram till ditt hotell.
Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.
In- och utcheckning på hotell
Incheckningstiden är normalt kl. 14 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.
När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.
Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.
Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.
Restyp och transport
Våra resor till Kambodja är individuella rundresor, men utflykter och transfer sker i internationella grupper på 1–14 personer och enbart med TourCompass egna gäster.
De flesta tilläggsturer genomförs med TourCompass egna gäster, men vissa kan ske med andra än TourCompass egna gäster. Detta framgår av beskrivningen.
I händelse av oförutsedda händelser, som dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.
Behöver du hjälp längs vägen?
Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt, så att du alltid kan komma i kontakt med oss om något oförutsett skulle uppstå längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och journummer till vår samarbetspartner på resmålet. I vissa fall kan det vara enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad, på grund av tidsskillnader.
Ris och ros/kontakt
Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra från dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.