Bästa tiden att resa
Man kan besöka Costa Rica året runt.
Landet ligger mitt emellan två oceaner: Stilla havet vid landets västkust och Karibiska havet vid landet östkust.
Läget mellan de två världshaven innebär att Costa Rica har ett mycket varierande klimat. Det är därför stor skillnad på vädret beroende på om du befinner dig i den norra delen av Costa Rica, i bergstrakterna, nära kusten eller inne i landet.
Totalt sett har Costa Rica två säsonger: en torr- och en regnperiod
- Regnperioden varar från maj till november
- Torrperioden varar från december till april
Du kan dock förvänta dig varma temperaturer året runt med risk för regn, men med mindre variationer beroende på höjd och säsong.
Costa Rica är ett populärt resmål året om, men torrperioden liksom juli och augusti är högsäsong för besökare, och det är en god idé att beställa din resa i god tid om du vill resa under denna period.
Läs mer om när det är bäst att besöka Costa Rica här.
San José och det centrala höglandet:
San José och dess omgivningar ligger mellan 600 och 2 450 meter över havet och är ett av Costa Ricas kyligare områden. Temperaturen är nämligen lägre här på grund av de många bergen i området och ju högre man befinner sig, desto kallare blir det.
Väderstatistik för San José: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 26 | 27 | 28 | 28 | 28 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 26 | 26 |
Genomsnittlig min. temperatur | 18 | 18 | 18 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 18 | 18 | 19 | 18 |
Nederbörd i mm | 6 | 10 | 14 | 80 | 268 | 280 | 182 | 277 | 355 | 331 | 136 | 34 |
Den karibiska kusten (Limón):
I Limón-provinsen vid den karibiska kusten, där du bland annat hittar Tortuguero nationalpark, präglas vädret av hög luftfuktighet, regn större delen av året och höga temperaturer.
Väderstatistik för Tortuguero: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 29 | 30 | 31 | 32 | 31 | 30 | 30 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 |
Genomsnittlig min. temperatur | 23 | 23 | 24 | 24 | 24 | 23 | 24 | 23 | 23 | 23 | 22 | 22 |
Nederbörd i mm | 412 | 257 | 177 | 251 | 338 | 431 | 624 | 463 | 303 | 400 | 600 | 619 |
Väderstatistik för Puerto Viejo de Talamanca: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 27 | 27 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 29 | 28 | 27 | 27 |
Genomsnittlig min. temperatur | 22 | 22 | 22 | 23 | 24 | 24 | 23 | 23 | 24 | 24 | 23 | 22 |
Nederbörd i mm | 319 | 201 | 193 | 287 | 281 | 276 | 408 | 289 | 163 | 198 | 367 | 402 |
Det norra området (Alajuela):
I den norra provinsen Alajuela, där bland annat Arenal-vulkanen ligger, är det generellt höga temperaturer, men även en del regn. Det är dock fortfarande skillnader på mängden nederbörd i torrperioden och regnperioden.
Väderstatistik för Arenal: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 29 | 30 | 32 | 32 | 30 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 28 | 29 |
Genomsnittlig min. temperatur | 21 | 22 | 23 | 24 | 23 | 22 | 22 | 22 | 22 | 21 | 21 | 21 |
Nederbörd i mm | 193 | 124 | 81 | 106 | 260 | 406 | 462 | 426 | 413 | 446 | 320 | 271 |
Den centrala och södra stillahavskusten (Puntarenas):
Puntarenas-provinsen sträcker sig längs större delen av Costa Ricas stillahavskust, härunder även Osahalvön och den södra delen av Nicoyahalvön.
I provinsens norra del, som är det centrala höglandet, hittar du bland annat Monteverdes molnregnskog. Här kännetecknas vädret av hög luftfuktighet och dimma praktiskt taget varje dag året runt. Dimman brukar dock lätta några gånger under dagen.
I den södra delen av provinsen ligger nationalparkerna Manuel Antonio och Corcovado. Vädret i nationalparkerna är varmt året runt och luftfuktigheten hög. I regnperioden faller det kraftiga regnskurar.
Väderstatistik för Monteverde: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 26 | 27 | 28 | 29 | 27 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 |
Genomsnittlig min. temperatur | 18 | 18 | 18 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 18 | 18 | 18 |
Nederbörd i mm | 130 | 67 | 46 | 53 | 255 | 342 | 302 | 340 | 383 | 423 | 262 | 184 |
Väderstatistik för Manuel Antonio: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 29 | 30 | 31 | 32 | 31 | 30 | 30 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 |
Genomsnittlig min. temperatur | 22 | 22 | 23 | 24 | 24 | 23 | 23 | 23 | 22 | 22 | 22 | 22 |
Nederbörd i mm | 57 | 28 | 54 | 158 | 398 | 418 | 411 | 481 | 579 | 601 | 353 | 128 |
Väderstatistik för Corcovado: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 32 | 33 | 33 | 32 | 31 | 30 | 30 | 30 | 30 | 29 | 29 | 30 |
Genomsnittlig min. temperatur | 23 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 23 |
Nederbörd i mm | 0 | 10 | 40 | 170 | 560 | 460 | 360 | 370 | 480 | 350 | 190 | 70 |
Den nordvästra stillahavskusten (Guanacaste):
Guanacaste-provinsen ligger vid den nordvästra stillahavskusten och omfattar även den norra delen av Nicoyahalvön. Vädret är varmt och mestadels torrt. Torrperioden varar längre här än i resten av landet, och i regnperioden är dagarna soliga med blöta eftermiddagar och kvällar.
Väderstatistik för Sámara, Carillo, Playa Hermosa, Tamarindo: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 32 | 33 | 33 | 33 | 32 | 31 | 31 | 31 | 30 | 30 | 31 | 31 |
Genomsnittlig min. temperatur | 23 | 24 | 24 | 24 | 24 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 22 |
Nederbörd i mm | 0 | 3 | 9 | 50 | 265 | 305 | 243 | 288 | 391 | 398 | 129 | 9 |
Pass och visum
Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass och ha en returbiljett för att komma in i Costa Rica.
Som svensk medborgare behöver du inget visum till Costa Rica för vistelser kortare än 90 dagar.
OBS! Det är ditt eget ansvar att undersöka om du behöver ett visum på flygplatser där du mellanlandar längs vägen.
Ska du resa via USA gäller följande för svenska medborgare:
Du ska ha ett ESTA-inresetillstånd (Electronic System for Travel Authorization) för att få resa via USA. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och senast 72 timmar före avresa till USA och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för ESTA via denna länk: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Du ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.
Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i två (2) år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt ESTA-inresetillstånd.
Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt ESTA-inresetillstånd.
Observera att du måste ansöka om visum vid den amerikanska ambassaden om du har rest i följande länder:
- Kuba från 12 januari 2021
- Nordkorea, Iran, Irak, Sudan, Syrien, Libyen, Somalia eller Yemen från 1 mars 2011
Motsvarande regel gäller om du har dubbelt medborgarskap i dessa länder.
Om du är osäker på hur du fyller i din ESTA-ansökan hittar du svaren på de vanligaste frågorna här: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.
Du kan även ringa till: +1 202 325 80 00
Ska du resa via Kanada gäller följande för svenska medborgare:
Du ska ha ett eTA-inresetillstånd (Electronic Travel Authorization) för att få resa via Kanada. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett sådant tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för eTA via denna länk: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Du ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.
Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i fem (5) år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt eTA-inresetillstånd.
Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt eTA-inresetillstånd.
Visumreglerna är tillgängliga på Utrikesdepartementets webbplats.
Resedokument
Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.
Vid ankomsten till San José får du en välkomstmapp som innehåller ditt reseprogram, med bl.a. viktiga starttider för dina förutbeställda utflykter och transfers. Det finns även en QR-kod som du kan skanna och som innehåller spännande information om de städer och områden som du besöker i Costa Rica samt allmän praktisk info om Costa Rica.
I våra resor till Costa Rica ingår ett välkomstmöte i San José. Här träffar du våra lokala samarbetspartner och tillsammans går ni igenom din resa. Här kan du få svar på alla de frågor du har om din resa och andra praktiska frågor om hur det är att resa runt i Costa Rica.
Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.
Vaccinationer
Vi rekommenderar att du kontaktar en specialistläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan läsa mera om reglerna för resevaccin här.
Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.
Covid-19
Det finns i dagsläget inget krav på covid-19-vaccination för att resa till Costa Rica. Dessa regler kan dock ändras med kort varsel. Det är ditt eget ansvar att undersöka dessa regler innan avresa.
Observera att det kan finnas särskilda covid-19-krav på de flygplatser där du mellanlandar på väg till/från Costa Rica. Det är ditt eget ansvar att undersöka detta innan avresa.
På vissa ställen kan det finnas krav på munskydd såsom på vårdcentraler och sjukhus.
Håll dig uppdaterad om reglerna hos din guide och fråga hotellets personal.
Resevillkor
Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på Tour Compass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.
Klicka här för att läsa våra resevillkor.
Reseförsäkringar
Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.
Klicka här för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.
Valuta, prisnivå och dricks
I Costa Rica heter valutan colon (CRC). Du hittar den aktuella kursen för CRC här. Amerikanska dollar (USD) kan användas i hela landet, så om du tar med dig dollar, behöver du inte att växla till CRC. Betalar du med amerikanska dollar får du ev. växelpengar tillbaka i colónes.
Visa- och Mastercard kan användas i nästan alla butiker, hotell och restauranger i Costa Rica. Ibland tillkommer en avgift vid betalning med kreditkort. Vi rekommenderar att du alltid har lite kontanter med dig, antingen i CRC eller USD.
Du kan ta ut pengar i banker och uttagsautomater överallt i landet (med undantag av Drake Bay vid Corcovado Nationalpark).
Få en idé om prisnivån i landet här.
I Costa Rica är det brukligt att ge dricks till servicepersonal som guider, chaufförer, städpersonal och piccolor. Det är givetvis frivilligt att lämna dricks, och det är helt upp till dig hur mycket du vill lämna.
Guiden nedan är en vägledning:
- Guide: 5-10 USD per person och utflykt
- Chaufför: 2-3 USD per person och utflykt
- Städpersonal: 1-2 USD per rum och natt
- Piccolo: 1-2 USD per väska
På restauranger är dricks normalt inkluderat i notan. Om du har fått extra god service, kan du välja att ge lite extra.
Om din resa inkluderar en vistelse i Tortuguero rekommenderar vi att varje gäst ger cirka 20 USD per person till guiden för hela vistelsen den sista dagen. Vi rekommenderar också att varje gäst ger båtföraren cirka 2 USD per utflykt.
Guiden ovan för dricks anges i USD, men kan även betalas i den lokala valutan på resmålet.
Mat och allergier
På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.
Telefoni, wifi och elektricitet
Telefon och wifi:
Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta din mobiloperatör och höra vilka tjänster som ingår i ditt mobilabonnemang samt vilka priser som gäller för dig vid utomlandsresor.
Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder gratis wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp.
Om du gärna vill vara uppkopplad hela tiden är den billigaste lösningen att du köper ett lokalt SIM-kort inkl. data vid ankomsten till Costa Rica.
Elektricitet:
Costa Rica har 110 volt. Kontakterna är av amerikansk modell med två “platta” ben, så kom ihåg att ta med en adapter.
Packlista
Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.
Införande av växtprodukter till EU
Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.
Du kan läsa mer om reglerna här.
Resande med nedsatt rörlighet
Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.
Flygbiljetter
De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).
Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.
Platsreservation
Flygbolaget kommer att tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.
Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.
Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.
Incheckning
Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.
Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24-48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.
Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.
På flygplatsen
Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast två (2) timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygplatsens webbplats för att få de senaste uppdateringarna.
Bagage
Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.
Om inrikesflyg ingår i ditt program, ska du vara uppmärksam på att den tillåtna mängden bagage kan vara annorlunda än på ditt utrikesflyg. Det går i regel alltid att köpa till extra bagage lokalt.
Försenat bagage
Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.
Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).
Observera att du inte ska lämna bagageområdet på flygplatsen, förrän du har fyllt i rapporten.
I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.
Försenade eller inställda flyg
Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.
Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.
Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.
Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.
Immigration och tull
Immigration:
När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.
Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.
Ankomst
Vid ankomst möts du av en guide/chaufför, som står beredd att ta emot dig med en TourCompass-skylt.
Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår lokala samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.
In- och utcheckning på hotell
Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.
När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.
Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.
Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.
Restyp och transport
Utflykter och transfer sker oftast i mindre internationella grupper. Utflykterna sker med engelsktalande guider.
OBS! Vi kan tyvärr inte garantera små grupper under Costa Ricas högsäsong på utflykterna i Tortuguero nationalpark.
På våra rundresor i Costa Rica använder vi oss av privattransport, minibussar och biluthyrning till våra kör själv-resor.
Minibussar (busservice från hotell till hotell):
I Costa Rica finns ett stort nätverk av minibussar (med plats för cirka 15 personer) som kör mellan de populära turistresmålen i landet. Det är ett effektivt och billigt sätt att ta sig runt på. Du blir hämtad på ditt hotell och körd till ditt nästa hotell. Du kan bara luta dig tillbaka i sätet och njuta av den vackra naturen i Costa Rica.
På din rundresa kan det finnas sträckor där minibussarna inte kör och då finns privat transport, eventuellt tillsammans med andra TourCompass-gäster.
OBS! Under högsäsongen mellan december och mars samt under påsk eller andra större händelser kan minibussarna ersättas med större bussar för att få plats till alla.
Läs mer på vår blogg om shuttleservice jämfört med egen bil i Costa Rica här.
Kör själv-resa i Costa Rica:
På flera av våra resor erbjuds att köra själv. Costa Rica är ett förhållandevis enkelt land att köra själv i och det är en fantastisk frihet att ha egen bil och själv bestämma var och när man vill stanna.
När du hämtar din hyrbil ska du visa upp ditt pass och körkort.
Biluthyrningen inkluderar fri körsträcka, envägshyra, lokalt SIM-kort med data (för navigering och eventuella samtal) och lagstadgad försäkring. Du kommer också att få en karta över Costa Rica. Minimiåldern för att hyra bil är 21 år.
Observera att förare mellan 21–25 år måste betala en försäkringsavgift på cirka 10 USD per person och dag. Detta belopp betalas på plats.
Du måste betala en depositionsavgift på cirka 100 USD vid uthyrningen. Detta belopp ska betalas med betalkort och återbetalas sedan till ditt kort cirka sju (7) dagar efter att bilen har återlämnats.
Kom ihåg att ta med ditt kreditkort till denna depositionsavgift.
De flesta vägar i Costa Rica är i bra skick, men var extra uppmärksam när du kör på de slingrande bergsvägarna och runt nationalparkerna där djurlivet är extra rikt.
Vi rekommenderar inte körning efter mörkrets inbrott.
Du kan läsa mer om att köra själv i Costa Rica på vår blogg.
https://www.tourcompass.se/blog/reseberattelse-mina-erfarenheter-av-att-kora-sjalv-i-costa-rica.htm
Behöver du hjälp längs vägen?
Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.
Ris och ros/kontakt
Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.