Bästa tiden att resa
Chile är mer än 4 000 km från norr till söder och sträcker sig därför över flera klimatzoner. Det långa, smala landet har Stilla havet som naturlig gräns i väst och de majestätiska Anderna som naturlig gräns i öst. Både havet och bergen har stor betydelse för väderförhållandena i landet.
Chile ligger på det södra halvklotet och har omvända årstider i förhållande till Europa. Det vill säga att när vi har sommar så har Chile vinter, når vi har höst så har Chile vår osv.
De flesta väljer att resa till Chile mellan oktober och april, då det normalt är fint väder både i norr och söder. Perioden december-februari är särskilt populärt och det är en bra tidpunkt att uppleva Patagonien och Torres del Paine. Om du planerar att resa under denna period, rekommenderar vi att du bokar resan i god tid.
Väderstatistik för Santiago de Chile:
JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC | |
Dagstemp. | 30 | 29 | 27 | 23 | 19 | 15 | 15 | 17 | 19 | 22 | 25 | 28 |
Nattemp. | 13 | 12 | 11 | 8 | 6 | 4 | 4 | 5 | 6 | 8 | 10 | 12 |
Nederbörd mm | 0 | 1 | 3 | 10 | 42 | 70 | 87 | 52 | 22 | 13 | 9 | 2 |
Väderstatistik för San Pedro de Atacama (norra Chile):
JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC | |
Dagstemp. | 24 | 24 | 23 | 21 | 19 | 17 | 17 | 17 | 18 | 19 | 26 | 27 |
Nattemp. | 17 | 16 | 16 | 15 | 13 | 12 | 12 | 12 | 13 | 14 | 14 | 16 |
Nederbörd mm | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Väderstatistik för Torres del Paine nationalpark (södra Chile):
JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC | |
Dagstemp. | 20 | 19 | 16 | 13 | 9 | 4 | 3 | 5 | 10 | 14 | 17 | 18 |
Nattemp. | 9 | 6 | 2 | 3 | 1 | -1 | -1 | -1 | 0 | 4 | 6 | 7 |
Nederbörd mm | 3 | 3 | 3 | 9 | 18 | 9 | 12 | 6 | 17 | 3 | 3 | 6 |
Pass och visum
Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass. Passet måste vara giltigt i minst sex (6) månader efter hemresa.
Som svensk medborgare behöver du inget visum till Chile för vistelser kortare än 90 dagar.
OBS! Det är ditt eget ansvar att undersöka om du behöver ett visum på flygplatser där du mellanlandar längs vägen.
Ska du resa via USA gäller följande för svenska medborgare:
Du ska ha ett ESTA-inresetillstånd (Electronic System for Travel Authorization) för att få resa via USA. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och senast 72 timmar före avresa till USA och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för ESTA via denna länk: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Du ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.
Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i två (2) år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt ESTA-inresetillstånd.
Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt ESTA-inresetillstånd.
Observera att du måste ansöka om visum vid den amerikanska ambassaden om du har rest i följande länder:
- Kuba från 12 januari 2021
- Nordkorea, Iran, Irak, Sudan, Syrien, Libyen, Somalia eller Yemen från 1 mars 2011
Motsvarande regel gäller om du har dubbelt medborgarskap i dessa länder.
Om du är osäker på hur du fyller i din ESTA-ansökan hittar du svaren på de vanligaste frågorna här: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.
Du kan även ringa till: +1 202 325 80 00
Ska du resa via Kanada gäller följande för svenska medborgare:
Du ska ha ett eTA-inresetillstånd (Electronic Travel Authorization) för att få resa via Kanada. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett sådant tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för eTA via denna länk: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Du ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.
Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i fem (5) år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt eTA-inresetillstånd.
Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt eTA-inresetillstånd.
Visumreglerna är tillgängliga på Utrikesdepartementets webbplats.
Resedokument
Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.
I Chile får du inga fysiska vouchers, men vid ankomst i Santiago de Chile får du ett dokument med länk till din resa som innehåller viktig information om dina hotellövernattningar samt upphämtningstider för dina inkluderade utflykter och transfers. Här finns det även kontaktuppgifter till chaufförer/guider och en länk till dina entrébiljetter i form av en QR-kod.
Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.
Vaccinationer
Vi rekommenderar att du kontaktar en specialistläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.
Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.
Covid-19
Det finns i dagsläget inget krav på covid-19-vaccination för resa till Chile. Dessa regler kan dock ändras med kort varsel. Det är ditt eget ansvar att undersöka dessa regler innan avresa.
Observera att det kan finnas särskilda covid-19-krav på de flygplatser där du mellanlandar på väg till/från Chile. Det är ditt eget ansvar att undersöka detta innan avresa.
På vissa ställen kan det finnas krav på munskydd såsom på vårdcentraler och sjukhus.
Håll dig uppdaterad om reglerna hos din guide och fråga hotellets personal.
Resevillkor
Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.
Klicka här för att läsa våra resevillkor.
Reseförsäkringar
Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.
Klicka här för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.
Valuta, prisnivå och dricks
Den chilenska valutan heter Peso (CLP). Du hittar den aktuella kursen för CLP här. Vi rekommenderar att du tar med dig dollar (USD) i kontanter, som du vid ankomst kan växla till chilenska pesos på ett officiellt växelkontor eller på hotellet. Uttagsautomater (ATM) finns nästan överallt. De vanligaste kreditkorten kan användas på de flesta hotell, restauranger och butiker. Ibland tillkommer en avgift vid betalning med kreditkort.
Ju längre ut på landet man kommer, desto svårare kan det vara att använda kreditkort. Vi rekommenderar att du alltid har lite kontanter med dig i USD.
Få en idé om prisnivån i landet här.
Det är rutin och uppskattat att ge dricks i de latinamerikanska länderna, med det är frivilligt och det är helt upp till dig hur mycket du vill ge.
Guiden nedan är en vägledning:
- Restauranger: Bör inte utgöra mer än 10 % av notan
- Guide: ca 5-10 USD per person och utflykt
- Chaufför på utflykter: ca 3 USD per person och utflykt
- Städpersonal: 1-2 USD per rum och natt
- Piccolo: 1-2 USD per väska
- Taxichaufförer: Det är inte allmän praxis att ge taxichaufförer dricks.
Dricksen i vår guide anges i USD, men kan även ges i den lokala valutan på resmålet.
Mat och allergier
På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.
Telefoni, wifi och elektricitet
Telefon och wifi:
Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta din mobiloperatör och höra vilka tjänster som ingår i ditt mobilabonnemang samt vilka priser som gäller för dig på olika resmål.
Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder gratis wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp.
Om du gärna vill vara uppkopplad hela tiden är den billigaste lösningen att du köper ett lokalt SIM-kort inkl. data vid ankomsten till Chile.
Elektricitet:
Chile har 220 volt. Kontakterna har tre runda stift. Vi rekommenderar att du tar med en adapter.
Packlista
Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.
Införande av växtprodukter till EU
Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.
Du kan läsa mer om reglerna här.
Resande med nedsatt rörlighet
Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.
Flygbiljetter
De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).
Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.
Platsreservation
Flygbolaget kommer att tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.
Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.
Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.
Incheckning
Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.
Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24-48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.
Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.
På flygplatsen
Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast två (2) timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygplatsens webbplats för att få de senaste uppdateringarna.
Bagage
Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.
Om inrikesflyg ingår i ditt program, ska du vara uppmärksam på att den tillåtna mängden bagage kan vara annorlunda än på ditt utrikesflyg. Det går i regel alltid att köpa till extra bagage lokalt.
Försenat bagage
Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.
Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).
Observera att du inte ska lämna bagageområdet på flygplatsen, förrän du har fyllt i rapporten.
I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.
Försenade eller inställda flyg
Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.
Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.
Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.
Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.
Immigration och tull
Immigration:
När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.
Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.
Agricultural & Livestock Service-formulär (SAG):
Chile har mycket stränga regler för vad man får införa av t.ex. vegetabiliska och animaliska produkter, för att undvika sjukdomar som kan skada jordbruket. Vi rekommenderar därför att du inte tar med sådana produkter.
Alla personer över 18 år ska fylla i ett Agricultural & Livestock Service-formulär (SAG). Det kan göras online via denna länk (https://djsimple.sag.gob.cl/etapas/ejecutar/23134444) innan ankomst till Chile. Du kan även fylla i det fysiskt vid gränsen om du ankommer till Chile från Argentina landsvägen, eller på flygplatsen om du ankommer till Chile med flyg.
Om du fyller i formuläret online och reser landsvägen till Chile från Argentina ska du observera att gränsen mellan El Calafate (AR) och Puerto Natales (CL) heter ”Dorotea” och att gränsen mellan Bariloche (AR) och Peulla (CL) heter ”Cardenal Antonio Samore”.
Vi rekommenderar att du fyller i formuläret online för att spara tid vid inresan till Chile.
Ankomst
Vid ankomst möts du av en guide/chaufför, som står beredd att ta emot dig med en TourCompass-skylt.
Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår lokala samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.
In- och utcheckning på hotell
Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.
När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.
Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.
Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.
Restyp och transport
I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.
Behöver du hjälp längs vägen?
Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.
Ris och ros/kontakt
Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.