För de flesta av oss känns det lite som en djungel när det gäller att ge dricks på resan.
När är det egentligen rätt läge att ge dricks?
I det här blogginlägget guidar vi dig genom drickskulturen på våra resmål i Asien, så att du får bättre koll.
Det är överlag väldigt svårt att slå fast exakta regler för dricks.
Hur mycket, eller om du bör ge dricks, beror till stor del på vilket resmål i Asien du besöker och vilken service du får.
Generellt finns det ingen utbredd drickskultur utanför de vanliga turistområdena i Asien, och där förväntas du alltså inte ge dricks. I vissa länder är det vanligt att ge – i andra inte alls.
Nedan får du en guide till drickskulturen på utvalda destinationer i Asien. Du hittar vägledning om specifika belopp på praktisk info-sidan för respektive resmål.
Dricks är mycket uppskattat och vanligt förekommande på Sri Lanka.
En bra tumregel är att lämna cirka 10 % av den totala notan i dricks, om det inte redan är inkluderat. Om servicen eller maten har varit extra bra, kan du lämna upp till 15–20 %.
Det är också normalt att ge dricks till chaufförer, guider och hotellpersonal. 5 USD per dag är ett rimligt belopp till chaufförer och guider, och du kan ge 1 USD per dag till hotellpersonalen.
I Vietnam är dricks både uppskattat och ofta förväntat. I större städer som Hanoi och Ho Chi Minh-staden är dricks en vanlig del av kulturen. På många restauranger ingår dricks i priset och syns då som en “10 % serviceavgift”.
Det är dessutom helt förväntat att ge dricks till de lokala chaufförer och guider på våra utflykter. Här är det lämpligt att ge minst 5 USD per dag – beroende på hur du upplevt servicen.
Det uppskattas att ge dricks i Thailand, särskilt i de mest besökta områdena.
På restauranger, hos massörer eller liknande kan du lämna runt 5–10 % av den totala notan i dricks, om det inte redan är inkluderat som serviceavgift, medan det vid street food-stånd inte förväntas. Det är dessutom vanligt att ge dricks till hotellpersonal (städning och piccolo) samt efter avslutad utflykt till chaufförer (2–5 USD) och guider (5–10 USD).
Det har blivit allt vanligare att ge dricks i Indonesien som en gest av tacksamhet för bra service, och på många platser är det förväntat, särskilt på de mest besökta öarna, till exempel på Bali.
Ge gärna dricks till dina guider och chaufförer på utflykter samt till städpersonalen och piccolon på hotellet.
En summa på 5–10 % av den totala notan på restauranger är lagom som tack för god service.
Dricks är varken uppskattat eller förväntat i Japan.
I Japan är servicenivån något alldeles särskilt, och japanerna lägger stor stolthet i att erbjuda utmärkt service. Därför förväntar de sig inte någon extra betalning för det.
Om du försöker lämna dricks för bra service är det troligt att du vänligt får pengarna tillbaka.
Vill du ändå uttrycka din tacksamhet kan du istället ge en liten, symbolisk gåva, fint inslagen.
Det finns dock några undantag. Det blir allt vanligare att lämna dricks till privata guider, på ryokan och liknande ställen. Om du vill visa din uppskattning är det god sed att överlämna några sedlar i ett kuvert. Detta kallas “kokorozuke” och kan fritt översättas till ”från hjärtat”.
Dricks har blivit alltmer förväntat i Kambodja som en vänlig gest. Beloppet varierar beroende på den service du får.
Det är vanligt att lämna ungefär 5–10 % av den totala notan på restauranger och att ge mindre summor till hotellpersonalen. Ett till två USD till städpersonal eller piccolo är lämpligt. Dessutom uppskattas det att ge dricks till guider och chaufförer efter en utflykt.
På Maldiverna är dricks ofta inkluderat i priset på restauranger, hotell och liknande.
Många resorts har redan lagt till en serviceavgift på 10 %, så att du automatiskt betalar dricks och därför inte behöver lägga till mer. Om du ändå vill, går det bra att ge en mindre summa till piccolo och städpersonal. Du kan till exempel ge motsvarande 1 USD per väska till piccolon och 2 USD per dag till städpersonalen.
Om du vill ge dricks till övrig personal på resorten kan du göra det vid utcheckningen. Då läggs beloppet i en gemensam drickspott som fördelas mellan de anställda.
Dricks har traditionellt sett inte varit en del av den kinesiska kulturen.
I takt med att turismen har fört fler besökare till landet har det dock blivit allt vanligare att ge dricks som ett sätt att visa uppskattning.
Det är vanligt att ge lite extra till taxichaufförer, guider och hotellpersonal. På många platser i Kina kan man även ge dricks när man betalar via appar. Till exempel kan du lägga till dricks i slutet av en taxiresa om du betalar via Didi, som är Kinas motsvarighet till Uber.
Det är ofta ett servicepåslag på 10 % på restauranger, men det ses positivt om du lämnar en liten slant till personalen om du fått särskilt bra service.
Det är fortfarande inte så vanligt att ge dricks i Laos, men precis som på många andra håll i Asien uppskattas det.
Du kan lämna 10 % av det totala beloppet i dricks till guider och chaufförer, medan ett mindre belopp är lämpligt till t.ex. hotellpersonal. Fina restauranger inkluderar ofta ett servicepåslag på notan – då är det inte nödvändigt att ge något extra.
Dricks förväntas vanligtvis inte i Malaysia, eftersom många restauranger, hotell och barer redan inkluderar dricks i priset (serviceavgift).
Om du upplever särskilt god service är det dock en trevlig gest att ge lite extra. Det gäller också om du vill visa din uppskattning till en guide eller hotellpersonal – även små summor tas ofta emot med stor tacksamhet.
I Singapore är det inte vanligt att ge dricks, då de flesta restauranger, barer och hotell redan har inkluderat dricks i priset.
Även om det inte är norm att lämna dricks i Singapore, kan en liten uppskattning ibland vara välkommen i vissa situationer. Det kan t.ex. vara om du har en privat guide eller vill ge något extra till hotellpersonal, som portierer eller städpersonal.
Land | Är dricks förväntat | Typiskt belopp |
Sri Lanka | Ja | 10–20 % på restaurang 5 USD/dag till chaufför/guide 1 USD/dag till hotellpersonal |
Vietnam | Ja (särskilt i städer) | Ofta 10 % serviceavgift inkluderad Min. 5 USD/dag till chaufförer/guider |
Thailand | Ja | 5–10 % på restaurang (om det inte redan ingår) Småbelopp till massörer, städpersonal och piccolos 2–5 USD/dag till chaufförer 5–10 USD/dag till guider |
Indonesien | Ja (särskilt på välbesökta öar som Bali) | 5–10 % på restaurang Småbelopp till guider, chaufförer och hotellpersonal |
Japan | Nej | Undvik dricks Symbolisk gåva/”kokorozuke” i kuvert till ryokan/guider |
Kambodia | Ja (i allt högre grad) | 5–10 % på restaurang 1–2 USD till piccolos/städpersonal Dricks till guider/chaufförer |
Maldiverna | Ofta inkluderad | 10 % serviceavgift automatiskt 1–2 USD till städpersonal 1 USD per väska till piccolos Eventuell gemensam dricks vid utcheckning |
Kina | Delvis (främst i storstäder) | Inte traditionellt, men vanligare i storstäder Dricks kan ges via appar (t.ex. DiDi) |
Laos | Nej, men uppskattat | 10 % till guider/chaufförer 1–2 USD till hotellpersonal Serviceavgift kan ingå på finare restauranger |
Malaysia | Ofta inkluderat | Ofta inkluderat i priset Små belopp vid extra bra service, t.ex. till guider och hotellpersonal. |
Singapore | Nej | Inkluderat i notan Möjligt att ge till privat guide eller särskilt hjälpsam personal |
När du vill ge dricks för att visa din uppskattning finns det några saker som kan vara bra att tänka på.
Dricks kan kännas som en förvirrande del av din resa, men om du är uppmärksam på den lokala kulturen och vill anpassa dig lär du dig snabbt hur det fungerar.
På många platser i Asien är det uppskattat att ge dricks, men det är inte en självklar del av kulturen på samma sätt som det till exempel är i USA. I takt med att länder får fler besökare blir det dock allt vanligare att ge dricks, vilket också bidrar till att öka lönen för många inom servicebranschen.
Så länge du visar respekt och följer de lokala sederna är dricks sällan ett problem och du kommer oftast att bemötas med leenden och tacksamhet när du visar din uppskattning.
Om du har några frågor kan du alltid kontakta våra resespecialister.
Det ska kännas tryggt att ge sig ut på stora äventyr – vi är med dig hela vägen!
TourCompass – Från turist till äventyrsresenär