TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER

Reseberättelse från Kina: Yangshuo

2019-05-24
Visa alla inlägg

Under hösten 2018 besökte vår Asienchef, Michelle, Kina för första gången. Härunder kan du läsa om hennes upplevelser från vackra Yangshuo.

Guilin

Min tågbiljett sade fönsterplats. Yes, tänkte jag. Sätet påminde om ett flygsäte och det fanns stewarder ombord. Ett toppmodernt höghastighetståg skulle ta mig från Chengdu och vidare mot södra Kina. Tåget rullade ut från perrongen och satte kurs mot Guilin med en hastighet på 300 kilometer i timmen.

Jag passerade industriområden och medelstora städer. Ju närmare Guilin jag kom, desto vackrare blev utsikten med grönklädda berg, vattenfall och små landsbyar.

Plötsligt slog doften emot mig – doften av tjugo olika nudelrätter. Jag hade tagit med min egen mat, tilltugg och drycker från en stormarknad i Chengdu, men det fanns också möjlighet att handla ombord. Medan doften av nudelrätterna spred sig i vagnen uppstod ett oväsen utan dess like. Bakom mig satt en ung kille och lyssnade på musik, vid sidan om mig spelade man blippspel, mittemot grät ett barn, ett annat barn skrek och framför mig pratade de i 100 decibel. Många kineser är otroligt högljudda jämfört med oss nordeuropéer. Det är något man måste vänja sig vid. Men i Kina finns det utrymme för folk, utrymme för varandra. Det gillar jag.

Nu stod det Guilin utanför fönstret. Det var här jag skulle kliva av. Jag tog min resväska och mitt handbagage och hoppade av tåget. Ute framför tågstationen såg jag en skylt, där det stod “Michelle – TourCompass”. Det var min guide, Tao, och en chaufför som tog emot mig. Tillsammans åkte vi till Yangshuo, en resa som tog ungefär en och en halv timme.

Xianggong-berrg

På väg mot Yangshuo gjorde vi ett stopp vid Xianggongberget. Omkring 400 steg tog mig upp till en utsiktsplattform där jag belönades med en fantastisk utsikt över floden Li, som går från Guilin till Yangshuo. “Det är härifrån du har den bästa utsikten över Li och landskapet”, sade Tao. Det tvivlade jag inte på!

Vi fortsatte till hotellet. Ett hotell utanför staden. Jösses, så vackert det var här! Jag hade hört att det var vackert i Yangshuo, men hade inte kunnat förställa mig att det skulle vara så magiskt. Vädergudarna var tyvärr inte på min sida, men det gick inte att ta miste på skönheten. Berg, floder, marker…

Yangshuo

Tao och jag lånade två cyklar, som tillhörde hotellet. Jag ville ut och utforska Yangshuo. Från cykelsadeln upplevde jag livet på landet. Små barn lekte och en kvinna tvättade kläder i floden, medan män arbetade hårt ute i markerna. Vi cyklade längs Yulongfloden, där de höga kalkstensbergen avspeglade sig i vattnet som på en tavla. Jag såg ett par turister som var på bambuforsränning. De gled långsamt nedför floden.

Regnet tilltog. Vi köpte därför ett par regncaper och fortsatte cykelturen till Moon Hill, som är Yangshuos ikoniska berg med hål i toppen. Sikten var inte bra så jag valde att inte gå upp. I stället besökte vi en lokal, familjeägd restaurang som ligger vid foten av Moon Hill. Jag fick “bamboo rice”. Mmm, säger jag bara!

Efter att ha suttit i lä mot regnet ganska länge bestämde vi oss för att cykla tillbaka till hotellet när det klarnade upp lite. “Vad gör vi nu då?” frågade jag. “Vad sägs om att avsluta dagen med kockskola?” frågade Tao. Jag var beredd!

Kinesiska rätter

Hon följde mig till kockskolan, som låg ett par minuters promenad från hotellet. Här anslöt jag mig till en grupp bestående av personer från både Libanon, USA, Australien, Nederländerna och Tyskland. Kockskolan hölls i en liten traditionell stuga. Kockarna var gulliga och hjälpsamma och gav oss en kort introduktion till kinesisk matlagning, innan vi själva skulle tillaga kvällens måltid. Alla ingredienser kom från lokalområdet. Vi lagade fem rätter. Jag var stolt! Om du någonsin besöker Yangshuo måste du prova den lokala rätten “beer fish” – det smakar fantastiskt!

Efter en härlig, upplevelserik dag gick en mycket trött kvinna till sängs och såg fram emot nästa dags äventyr i södra Kina…