TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER
StartsidanNyheter och researtiklarReseberättelse från Brasilien: En dröm blev till verklighet

Reseberättelse från Brasilien: En dröm blev till verklighet

2019-06-18
Visa alla inlägg

I april 2019 besökte vår resekonsult, Beate, Brasilien på vår resa “Brasiliens höjdpunkter”. Läs hennes reseberättelse nedan.

Corcovado

När vi kom fram till Rio mottogs vi på flygplatsen av vår guide, som sedan tog oss längs en slingrig väg direkt upp på Corcovado och till den berömda Kristusstatyn.

Tidigt på morgonen har man en imponerande utsikt över Rio, de fantastiskt vackra havsvikarna och Sockertoppen. Vi var nästan helt ensamma och fångades av platsens skönhet.

Beate

Därefter gick resan till den livfulla stadsdelen Santa Theresa och Escadaria Selarón. Denna berömda trappa, som konstnären Selarón under många år har skapat av flera tusen keramikplattor, imponerar på alla. Besökare från hela världen har tagit med sig keramikplattor hit och här finns det keramikplattor från bland annat Berlin. Sedan gick turen tvärs genom staden och äntligen fick vi själva se och uppleva Copacabana och den lilla, men mer exklusiva “systern”, Ipanema. Staden som aldrig sover… På morgonen träffas morgonpigga idrottare på vatten och på land medan området på eftermiddagen, kvällen och natten förvandlas till en brokig plats, där man träffas för att ta en stärkande promenad eller strosa runt i staden. Här möts hela staden för att prata och fira med ett glas Caipirinha – ett absolut måste för alla som besöker staden! Rio de Janeiro är absolut värt en resa.

Rio

Nästa dag gick resan ut i naturen och upp till Igazúfallen.

Den argentinska sidan har otaliga gångbroar och vägar med direkt åtkomst till de brusande vattenmassorna, som med ett öronbedövande oväsen störtar 82 meter ner i djupet. Här blir man garanterat våt! En imponerande, förtrollande natur! Men det räckte inte för oss, vi ville ha mer: En speedbåttur till vattenfallen! Vi var verkligen gott rustade med regnjackor, fotsida plastponchor och huvudskydd, samtidigt som vi åkte barfota, men vi hade ändå inte en chans och blev dyblöta – en fantastisk och nervpirrande upplevelse.

Iguassu

Nästa dag bar det av till vattenfallens brasilianska sida, varifrån man har en spektakulär panoramautsikt över de mer än 270 vattenfallen. Här kan man också ta olika speedbåtturer: en våt tur (som beskrivet ovan) och en torr tur, då man garanterat håller sig torr.

På vägen tillbaka fick vi också en helt unik upplevelse: Vi fick se en jaguarfamilj live och i färg som med makliga steg korsade vägen. Vilken upplevelse!

Det dröjde inte länge innan denna naturupplevelse blev ännu mer intensiv: Efter en kort övernattning i Manaus (Amazonas) gick resan med båt, fartyg och minibuss till Tupana Amazon Lodge, 200 kilometer söder om Manaus på Tupanafloden, till total isolering: Fyra dagar utan internet och telefon, med el i enbart en timme, dusch med kallvatten, vackra och rena, men enkla inkvarteringar – här blir man snabbt jordnära och få ro i själen.

Tucan

Vi var absolut hänförda: Inga mygg (på grund av vattnets låga pH-värde), äkta djungelvandringar, båtturer, piratfiske, kajakturer, bad och som den absoluta höjdpunkten: en övernattning i hängmattor i djungeln – ren natur, oförglömliga ögonblick och intryck. Det var med tungt hjärta och tårar i ögonen som vi lämnade detta paradis med dess vänliga och varmhjärtade människor.

Jungle camp

Tillbaka i verkligheten reste vi till Brasiliens vackraste stad, Salvador, där vi mottogs av strålande solsken och med öppna armar. Brasiliens vagga vid Atlantkusten är full av livsglädje, hus målade i färgsprakande, glada färger och öppna, varmhjärtade människor. Salvador bär en unik prägel av den portugisiska kolonialtiden och det afrobrasilianska inflytandet. Det märks i både gatubilden och i de konsthantverk, som erbjuds överallt i staden samt i de kulinariska specialiteterna: Här har vi ätit Brasiliens bästa fiskgryta – missa inte “Moqueca de Peixe” med fiskfilé, krabba, paprika, lök och koriander! I de moderna stadsdelarna Santo Antonio och Pelourinho diskuterar man, spelar musik och festar till långt ut på natten! Ren livsglädje!

Salvador

Under hela resan hade vi fantastiska och professionella guider som gladeligen svarade på alla våra frågor.

Tack!

Vi är tacksamma och lyckliga över att ha kunna åka på denna upplevelserika resa och kommer att smälta de olika intrycken och upplevelserna under lång tid framöver.