TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER
021-372 07 99
Stängt idag | Se öppettider

Praktisk information om Namibia

Praktisk information om Namibia
Praktisk information om Namibia

Praktisk information om Namibia

KLIMAT

Bästa restid

Namibia har i genomsnitt 300 soldagar per år, vilket gör det till ett av de soligaste länderna i världen.

Namibia ligger söder om ekvatorn i det subtropiska klimatbältet. Detta innebär att klimatet i allmänhet är varmt och torrt, och inte ens efter att det har regnat är luftfuktigheten speciellt hög. Det finns dock relativt stora klimatskillnader mellan olika områden.

I de centrala högländerna, där du till exempel hittar huvudstaden Windhoek, som ligger cirka 1 700 meter över havet, är temperaturerna måttliga och det regnar mer än i de omgivande ökenområdena.

I ökenområden, Kalahariöknen i öster och Namiböknen i väster, regnar det mycket sällan, och temperaturen kan variera kraftigt mellan dag och natt.

Vid Atlantkusten, där du till exempel hittar kuststaden Swakopmund, är klimatet helt annorlunda än resten av landet. Här skapar speciella ström- och vindförhållanden en ”filt” av havsdimma och dimma inne i landet som ibland kan kännas kallt.

Namibia har två årstider, även om det är ett mycket soligt och torrt land. Årstiderna definieras som sommar och vinter, men eftersom Namibia ligger söder om ekvatorn är årstiderna motsatta de svenska:

Vintern (torrsäsongen) är ungefär från maj till september.

Det regnar knappt något alls under denna period, som i allmänhet kännetecknas av behagliga temperaturer, massor av solsken och blå himmel.

Vinterperioden är en av de bästa tiderna att åka på safari i Etosha National Park, eftersom tillgången till vatten är knapp, vilket innebär att djurlivet samlas runt de befintliga vattenhålen.

Under september stiger temperaturen långsamt och sommarens värme närmar sig.

Sommaren (regnsäsongen) är ungefär från oktober till april.

I början av perioden regnar det knappt ingenting och temperaturen är hög. Under november och december ökar nederbörden, där det regnar mest mellan januari och mars. Regnet faller dock sällan som kraftiga regnskurar som varar hela dagen, utan tar oftare formen av lätt regn.

Något som kännetecknar hela perioden är att både luftfuktigheten och temperaturen är högre än under vinterperioden. Det finns också risk för åskväder. Regnet gör också det annars torra landskapet grönt och mer frodigt.

Väderstatistik för Windhoek: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 31 29 28 26 24 21 21 24 28 30 30 31
Genomsnittlig min. temperatur 18 17 16 13 10 7 7 9 13 15 16 17
Nederbörd mm 91 87 70 32 6 1 0 1 4 11 26 33
Väderstatistik för Swakopmund: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 20 19 20 19 20 19 18 17 16 17 18 20
Genomsnittlig min. temperatur 15 14 15 13 12 11 11 10 10 12 12 14
Nederbörd mm 1 1 4 0 1 1 0 0 0 0 0 0
VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA

Pass och visum

Svenska medborgare kan resa till Namibia utan visum på resor med en maximal varaktighet på 90 dagar. Du måste ta med ett giltigt pass och detta måste vara giltigt i sex månader efter din returresa från Namibia.

Reglerna om visum kan kollas på Utrikesdepartementets hemsida.

Namibia – när du reser med barn under 18 år
Barn under 18 år måste ta med sig sitt födelsebevis översatt till engelska. Detta gäller även om barnet reser med båda föräldrarna.

Om barnet reser med endast en förälder krävs skriftligt samtycke från föräldern som inte reser med dem i form av en bevittnad fullmakt och en kopia av passet med underskrift. Detta gäller även vid gemensam vårdnad. Barnet måste fortfarande ha med sig ett födelsebevis översatt till engelska.

Om en förälder har dött måste en dödsattest översatt till engelska tas med.

Om barnet reser utan föräldrar gäller samma regler som de som beskrivs ovan.

Observera att en fullmakt endast är giltig när den har autentiserats av en officiell myndighet. I Sverige görs detta antingen vid medborgarkontoret eller utrikesdepartementet. Du kan kontakta skatteverket för att få ett födelseattest översatt till engelska.

Vi rekommenderar att du kontaktar den namibiska ambassaden i Sverige om du reser med barn under 18 år och har frågor om proceduren.

Resedokument

Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd. På vår sida om försäkring kan du få all information du behöver.

Klicka här för att gå till vår sida om försäkring.

FÖRE RESAN

Valuta, prisnivå och dricks

Valutan i Namibia heter namibisk dollar (NAD), klicka här.

Vanliga kreditkort som Visa och Mastercard är allmänt accepterade, och det finns uttagsautomater (ATM) i städerna. Kreditkort används i hotell, restauranger och butiker, men inte på små lokala marknader.

Att ge dricks är både välkommet och vanligt förekommande.  I allmänhet dricksar du naturligtvis i enlighet med den tjänst du har fått. Följande kan fungera som en riktlinje:

  • Guide: NAD 30 till 50 per person och dag
  • Lokal guide: NAD 10 till 20 per person för halvdagsutflykter och 30 till 50 per person för en heldagsutflykt.
  • Hotell/logi: det finns en låda för dricks i receptionen. Pengar som läggs i den här lådan kommer att fördelas lika mellan all servicepersonal med undantag för safari- och aktivitetsguider
  • Restauranger: Dricks ingår inte om det inte tydligt anges på fakturan. Om du är nöjd med servicen, och dricks inte redan har lagts till på notan, bör du lägga till ett tips på 10 % på räkningen.

Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Vissa lodger i Namibia får sin el från sol- eller vindkraft. Det finns 220-voltsuttag som har hål för tre runda stift – ett tjockt och två smalare.

Tänk på att det inte alltid finns tillräckligt med el för att använda en hårtork, till exempel.

I hotellbeskrivningarna på vår webbplats kan du se om det finns Wi-Fi på hotellen. Tänk på att anslutningen kan vara instabil.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

Vi rekommenderar att du packar dina saker i mjuka väskor. Det är lättare att packa safarifordonen med mjuka väskor än med resväskor. Särskilt hårda resväskor är svåra att packa i safaribilen. Undvik därför att ta med resväskor med hårda kanter om möjligt.

Vi rekommenderar också att du packar lätta kläder – helst ”lager-på-lager”. Ta med dig långbyxor och långärmade skjortor som skyddar mot myggor efter solnedgången och vid behov mot solen under dagen. Undvik också helst bara fötter på kvällen på grund av myggorna.

Kom ihåg en liten ficklampa och extra batterier i händelse av tillfälliga strömavbrott.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN

Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Om du flyger via O.R. Tambo Airport i Johannesburg, observera att bagage som checkas in här måste ha minst en plan sida och att det inte får ha långa lösa remmar (t.ex. en ryggsäck). Om du reser med till exempel en rund sportväska eller en ryggsäck med långa remmar måste du använda en ”bagageinpackningstjänst” på flygplatsen innan du får checka in ditt bagage.

Om du flyger via Johannesburg, observera att du i Johannesburg ibland måste hämta ditt bagage själv på bagagekarusellen, gå igenom tullen med det själv och sedan checka in det igen vid incheckningsdisken. Kontrollera vid incheckningsdisken om så är fallet eller om ditt bagage kommer att skickas hela vägen till din slutdestination.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET

Immigration och tull

Immigration:

När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Ankomst

När du kommer ut i ankomsthallen på flygplatsen välkomnas du av en guide/chaufför med en TourCompass-skylt med ditt namn som ser till att du kommer fram till ditt hotell.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Restyp och transport

I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN

Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Afrika
Sandra Pettersson

Sandra har rest sedan barnsben och älskar att hjälpa andra med att hitta sin drömresa

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14